Rodzina i przedszkole maja decydujący wpływ na wielostronny rozwój małego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzic nawiązują ze sobą kontakt i są skłonni do wzajemnego współdziałania. Właściwa współpraca ma na celu budowanie spójnego kierunku oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych oraz wspieranie rodziców w ich zadaniach rodzicielskich. Podstawowe jej aspekty to: zaufanie, otwartość, życzliwość, poszanowanie drugiego człowieka. - Najczęstszą formą i jednocześnie najcenniejszą dla rodzica są kontakty indywidualne z nauczycielem, gdzie codziennie w ranku lub podczas odbierania swojego dziecka, ma możliwość dowiedzieć się o jego talentach, postępach lub niepowodzeniach, o relacjach z rówieśnikami lub pojawiających się problemach. W razie potrzeby istnieje możliwość otrzymania dodatkowego wsparcia ze strony współpracujących z przedszkolem specjalistów (logopeda, psycholog).
- Inną formą współpracy jest Kącik „Poczytaj Rodzicu”, gdzie rodzic czekając na dziecko może poczytać ogłoszenia, artykuły i nowinki przygotowane z myślą o nim. Często pojawiają się tam teksty wierszy i piosenek, których uczą się dzieci.
- W dobie internetu i druku, nie można pominąć takiej formy jak strona internetowa przedszkola czy gazetka przedszkolna, gdzie opisywane są wszelakie wydarzenia, aktualności, informacje i działania podejmowane przez placówkę.
- Kolejnym elementem współpracy na płaszczyźnie rodzic – nauczyciel są zajęcia otwarte. Rodzic przychodząc na takie zajęcia ma możliwość sprawdzićw jaki sposób dziecko w przedszkolu zdobywa wiedzę na zajęciach, jakie są jego relacje z rówieśnikami, jak radzi sobie z różnymi zadaniami i jak przebiega jego rozwój na tle grupy.
- Podobną formą są uroczystości przedszkolne organizowane z różnych okazji. Każda taka uroczystość ma swoją oprawę artystyczną. Podczas takich spotkań dzieci mają okazję do zaprezentowania różnorakich umiejętności, a rodzice do rozmów i dzielenia się wrażeniami z innymi rodzicami.
- Nie można pominąć kolejnej formy jaką są dobrze wszystkim znane zebrania ogólne, które najczęściej odbywają się na początku roku szkolnego i mają charakter informacyjny. Zebrania te służą omówieniu spraw dotyczących wszystkich rodziców. Mogą również dotyczyć konkretnej tematyki zgłoszonej np. przez rodziców.
- Jako formę współpracy należy wymienić również zajęcia warsztatowe, które służą zapoznaniu się rodziców i dzieci, rozwojowi poprawnej komunikacji w relacjach rodzic- dziecko, budowaniu pozytywnej samooceny u dzieci i rodziców, akceptacji trudności i ograniczeń oraz poznaniu reguł rządzących kolejnymi etapami rozwoju.
- Ostatnią z form, o których musimy pamiętać są wycieczki i festyny podczas, których swobodna atmosfera i często jednoczesna obecność rodziców i wychowawcy daje dziecku poczucie przynależności.
|