Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Przegląd wad wymowy

Jednym z zadań instytucji wychowania przedszkolnego jest między innymi przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. W tym zakresie przedszkole roztacza troskliwą opiekę nad ostatnią fazą kształtowania się mowy, tak by była ona już dojrzała, gdy dziecko wstąpi w progi szkolne. Chodzi tutaj zarówno o bogaty – na miarę wieku – zasób słownikowy, o logiczną składniową i gramatyczną formę wypowiedzi, jak i o czystą i wyraźną wymowę.
Część dzieci w wieku przedszkolnym niestety dotknięta jest różnorakimi zaburzeniami mowy. Stwierdzono, że gdyby nie leczono u dzieci wad wymowy, a dzieci z opóźnionym rozwojem mowy nie byłyby objęte energiczną pomocą profilaktyczną, do szkoły weszłaby grupa obciążona znacznie wyższym odsetkiem wad (prawdopodobnie ok. 30%).
Trzeba mieć na uwadze, że opóźniony rozwój mowy jest dogodnym podłożem do powstawania i nasilania się wad wymowy. O wadach (defektach) wymowy mówimy wtedy, gdy odbiega ona od normy fonetycznej ogólnie przyjętej w danym języku. Do wad tych zalicza się szeroką gamę odchyleń od tej normy, poczynając od drobnych nieprawidłowości w realizacji poszczególnych głosek, aż po ciężkie wady, które utrudniają kontakt z otoczeniem i powodują złe przystosowanie jednostki do życia społecznego.Do wad wymowy nie zaliczamy cech wymowy dziecięcej, które świadczą o jej niedojrzałości. W zasadzie rozwój mowy powinien być ukończony w 6–7 roku życia. W niektórych jednak przypadkach kształtowanie mowy trwa nieco dłużej i dopiero po roku nauki w szkole dziecko zaczyna mówić prawidłowo bez żadnej interwencji.
Istnieje wiele podziałów zaburzeń mowy. Innych używają językoznawcy, innych – lekarze. Przedstawiony poniżej przegląd wad wymowy najczęściej spotykanych w przedszkolu, trzyma się klasyfikacji objawowej. Podział ten jest powszechnie przyjęty w praktyce logopedycznej.