zabawy matematyczne
Zabawy dydaktyczne wpływają na zwiększenie u ich uczestników wysiłku intelektualnego, rozwijają aktywną twórczość, mają rolę terapeutyczną, wpływają na rozwój procesów poznawczych i umysłowych, kształtują i rozwijają zainteresowania matematyczne. Jednymi z nich są zabawy matematyczne. Zakres wiedzy i umiejętności w zakresie pojęć matematycznych to: orientacja przestrzenna, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, rozwijanie umiejętności mierzenia długości w zakresie dostępnym sześciolatkom, klasyfikacja, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenie płynów, kształtowanie pojęć geometrycznych, konstruowanie gier, zapisywanie czynności matematycznych zgodnie z możliwościami sześciolatków stanowi bezpośrednie przygotowanie dzieci do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole”.
„Matematyczne zagadki”.
Rodzic czyta zagadki, a dziecko odpowiada.
"Jak nazywa się duży palec u dłoni?"
"Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła".
"Wymień dwa pojazdy posiadające cztery koła".
"Ile palców u obu dłoni ma człowiek?"
"Jak nazywa się pora roku, która nastanie po wiośnie".“Krok do przodu, krok do tyłu".
Dziecko stoi na dywanie i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:
“Ile kroków zrobić mam?
Kostka zaraz powie nam.”
Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie.„Plaża i bursztyny”.
Dziecko słucha treści zadań, ilustruje je wyciętymi bursztynami, liczy, podaje wynik. próbuje zapisać działanie (starszaki).
"Ada znalazła na plaży 6 bursztynów. Olkowi dała 2. Ile bursztynów zostało Adzie?"
"Na plaży leżało 10 bursztynów. Morze zabrało 4. Ile bursztynów zostało na plaży?"
"Ada znalazła 5 bursztynów, a Olek 4. Ile bursztynów mają razem?""Góralskie liczenie".
Do tej zabawy potrzebujemy liczmany (np. guziki, klocki) oraz kartoniki z liczbami i znakami: +, −, =.
Zadanie 1
"Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?" (dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie)
10 – 2 = 8
Odpowiada na pytanie: "Teraz jest 8 owiec".
Tak samo postępuje przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
"Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody.
Ale cztery starsze owce, Uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?"
Zadanie 3.
"Na hali, na hali raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi - ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?"
Zadanie 4.
"Na łące pod górą juhas owce pasie;
cztery czarne owce i pięć białych hasa
Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?""Wakacyjna walizka".
(pomoc: mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki).
Rodzic umieszcza na dywanie walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty."Zabawy z mierzeniem".
Dziecko bierze linijkę, wstążkę tej samej długości co linijka. Mierzy najpierw linijką książkę, ołówek, kredkę, wybraną zabawkę, następnie mierzy za pomocą wstążki. Porównuje, którym przyborem łatwiej się mierzy. Porównuje i określa, który przedmiot jest najdłuższy, a który najkrótszy."Matematyczny rysunek".
(pomoc: kartka papieru oraz ołówek bądź kredka)
Przed rozpoczęciem zadania przypomnijcie sobie, która strona jest prawa, a która lewa. Ułóżcie kartkę poziomo i rysujcie według wskazówek.
"Na środku kartki narysuj duże drzewo. Pod drzewem rosną 4 kwiatki. W prawym górnym rogu narysuj słońce, a w lewym górnym rogu lecącego ptaka. W lewym dolnym rogu narysuj dużą kałużę. Po prawej stronie kałuży narysuj małą żabkę. Po prawej stronie drzewa narysuj mamę spacerującą z psem na smyczy, a po lewej stronie kartki narysuj tatę, który jedzie na rowerze"."Biedronki".
Dziecko uważnie przygląda się czterem biedronkom na zdjęciu. Każda z nich ma inną ilość kropek. Dziecko określa, ile kropek mają biedronki, która z kolei ma najmniej, a która najwięcej kropek, o ile więcej, o ile mniejWieżowce”.
Dziecko otrzymuje: narysowany na kartce kontur czterech domów różniących się wysokością i szerokością, pod każdym domem jest narysowana inna liczba kresek. Rodzic rozdaje dziecku kartki, na których są narysowane kontury domów. Pod każdym domem znajduje się narysowana inna liczba kresek. Dziecko liczy kreski i rysuje taką samą liczbę okien w poszczególnych domach."Od najmniejszego do największego".
(pomoce: papierowe jajka różnej wielkości)
Z pomocą rodzica dziecko wskazuje i układa jajka – od najmniejszego do największego i odwrotnie. Następnie dziecko próbuje samodzielnie."Moja okolica" – ćwiczenie pojęć: na, pod, obok.
Rodzic za pomocą krzesełka oraz np. misia lub lalki demonstruje dziecku różne położenia zabawek względem krzesełka. Pyta dziecko: "gdzie znajduje się miś?" (na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem). Następnie prosi dziecko, aby samodzielnie położyło wybraną zabawkę na: na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem."Pajacyk".
Rodzic recytuje i objaśnia zadanie; "Spróbujcie narysować takiego pajacyka, a może nawet wyciąć odpowiednie figury i go ułożyć. Na pewno wam się uda!"
"Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada.
Popatrzcie jak pięknie mozaikę układa.
Zrobił domek, dwie choinki, pociąg towarowy
a z tych klocków zaraz będzie pajacyk gotowy.
Bardzo proszę i wy weźcie się do pracy,
a ja powiem co trzeba żeby był pajacyk.
Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.
Głowa, tułów, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Jeszcze tylko zrobię butki z prostokątów małych
no i proszę, już pajacyk zrobiony jest cały"."Na rabatce".
(pomoc: po kilka klocków w kolorach: czerwony, żółty, różowy; 3 kartki A4)
Rodzic proponuje dziecku zabawę w sadzenie kwiatków - klocków na rabatce - kartce A4.
Dziecko wykonuje pierwsze polecenie rodzica: Posadź na rabatkach - kartkach, kwiatki - klocki według kolorów. Każda kartka to rabatka dla kwiatów w tym samym kolorze. Dziecko rozkłada kartki - rabatki: na każdym z nich układa kwiaty - klocki w danym kolorze. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
Drugie polecenie rodzica: Teraz posadź na rabatkach tylko po dwa kwiatki w tym samym kolorze. A teraz dołóż tyle klocków - kwiatków aby było po cztery na każdej rabatce. Rodzic zadaje pytanie: "Ile kwiatków dołożyłeś do każdej rabatki?"
Trzecie polecenie: Teraz masz po cztery kwiatki na każdej rabatce. Zabierz z każdej rabatki tyle kwiatków - klocków, aby zostało na każdej rabatce po jednym kwiatku. Rodzic zadaje pytanie: Ile musisz zabrać z każdej rabatki, aby został jeden kwiatek?*Czwarte polecenie: Teraz posadź na rabatkach po trzy kwiatki w kolorach wybranych przez ciebie. Nazwij kolory swych kwiatów na każdej rabatce.