Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

zabawy matematyczne

Zabawy dydaktyczne wpływają na zwiększenie u ich uczestników wysiłku intelektualnego, rozwijają aktywną twórczość, mają rolę terapeutyczną,  wpływają na rozwój procesów poznawczych i umysłowych, kształtują i rozwijają zainteresowania matematyczne. Jednymi z nich są zabawy matematyczne. Zakres wiedzy i umiejętności w zakresie pojęć matematycznych to: orientacja przestrzenna, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, rozwijanie umiejętności mierzenia długości w zakresie dostępnym sześciolatkom, klasyfikacja, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenie płynów, kształtowanie pojęć geometrycznych, konstruowanie gier, zapisywanie czynności matematycznych zgodnie z możliwościami sześciolatków stanowi bezpośrednie przygotowanie dzieci do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole”.

  1. „Matematyczne zagadki”.
    Rodzic czyta zagadki, a dziecko odpowiada.
    "Jak nazywa się duży palec u dłoni?"

    "Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła".
    "Wymień dwa pojazdy posiadające cztery koła".
    "Ile palców u obu dłoni ma człowiek?"
    "Jak nazywa się pora roku, która nastanie po wiośnie".
  2. “Krok do przodu, krok do tyłu".
    Dziecko stoi na dywanie i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:
    “Ile kroków zrobić mam?
    Kostka zaraz powie nam.”
    Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie.
  3. „Plaża i bursztyny”.
    Dziecko słucha treści zadań, ilustruje je wyciętymi bursztynami, liczy, podaje wynik. próbuje zapisać działanie (starszaki).
    "Ada znalazła na plaży 6 bursztynów. Olkowi dała 2. Ile bursztynów zostało Adzie?"
    "Na plaży leżało 10 bursztynów. Morze zabrało 4. Ile bursztynów zostało na plaży?"
    "Ada znalazła 5 bursztynów, a Olek 4. Ile bursztynów mają razem?"
  4. "Góralskie liczenie".
    Do tej zabawy potrzebujemy liczmany (np. guziki, klocki) oraz kartoniki z liczbami i znakami: +, , =.
    Zadanie 1
    "Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.
    Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?" (dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie)
    10 – 2 = 8
    Odpowiada na pytanie: "Teraz jest 8 owiec".
    Tak samo postępuje przy innych zadaniach.
    Zadanie 2.
    "Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody.
    Ale cztery starsze owce, Uciekły z zagrody.
    Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?"
    Zadanie 3.
    "Na hali, na hali raz się tak zdarzyło,
    że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.
    Powiedz teraz mi - ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?"
    Zadanie 4.
    "Na łące pod górą juhas owce pasie;
    cztery czarne owce i pięć białych hasa
    Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?"
  5. "Wakacyjna walizka".
    (pomoc: mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki).
    Rodzic umieszcza na dywanie walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty.
  6. "Zabawy z mierzeniem". 
    Dziecko bierze linijkę, wstążkę tej samej długości co linijka. Mierzy najpierw linijką książkę, ołówek, kredkę, wybraną zabawkę, następnie mierzy za pomocą wstążki. Porównuje, którym przyborem łatwiej się mierzy. Porównuje i określa, który przedmiot jest najdłuższy, a który najkrótszy.
  7. "Matematyczny rysunek".
    (pomoc: kartka papieru oraz ołówek bądź kredka)
    Przed rozpoczęciem zadania przypomnijcie sobie, która strona jest prawa, a która lewa. Ułóżcie kartkę poziomo i rysujcie według wskazówek.
    "Na środku kartki narysuj duże drzewo. Pod drzewem rosną 4 kwiatki. W prawym górnym rogu narysuj słońce, a w lewym górnym rogu lecącego ptaka. W lewym dolnym rogu narysuj dużą kałużę. Po prawej stronie kałuży narysuj małą żabkę. Po prawej stronie drzewa narysuj mamę spacerującą z psem na smyczy, a po lewej stronie kartki narysuj tatę, który jedzie na rowerze".
  8. "Biedronki".
    Dziecko uważnie przygląda się czterem biedronkom na zdjęciu. Każda z nich ma inną ilość kropek. Dziecko określa, ile kropek mają biedronki, która z kolei ma najmniej, a która najwięcej kropek, o ile więcej, o ile mniej
  9. Wieżowce”.
    Dziecko otrzymuje: narysowany na kartce kontur czterech domów różniących się wysokością i szerokością, pod każdym domem jest narysowana inna liczba kresek. Rodzic rozdaje dziecku kartki, na których są narysowane kontury domów. Pod każdym domem znajduje się narysowana inna liczba kresek. Dziecko liczy kreski i rysuje taką samą liczbę okien w poszczególnych domach.
  10. "Od najmniejszego do największego".
    (pomoce: papierowe jajka różnej wielkości)
    Z pomocą rodzica dziecko wskazuje i układa jajka – od najmniejszego do największego i odwrotnie. Następnie dziecko próbuje samodzielnie.
  11. "Moja okolica" – ćwiczenie pojęć: na, pod, obok. 
    Rodzic za pomocą krzesełka oraz np. misia lub lalki demonstruje dziecku różne położenia zabawek względem krzesełka. Pyta dziecko: "gdzie znajduje się miś?" (na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem). Następnie prosi dziecko, aby samodzielnie położyło wybraną zabawkę na: na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem.
  12. "Pajacyk".
    Rodzic recytuje i objaśnia zadanie; "Spróbujcie narysować takiego pajacyka, a może nawet wyciąć odpowiednie figury i go ułożyć. Na pewno wam się uda!"
    "Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada.
    Popatrzcie jak pięknie mozaikę układa.
    Zrobił domek, dwie choinki, pociąg towarowy
    a z tych klocków zaraz będzie pajacyk gotowy.
    Bardzo proszę i wy weźcie się do pracy,
    a ja powiem co trzeba żeby był pajacyk.
    Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.
    Głowa, tułów, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
    Jeszcze tylko zrobię butki z prostokątów małych
    no i proszę, już pajacyk zrobiony jest cały".
  13. "Na rabatce".
    (pomoc: po kilka klocków w kolorach: czerwony, żółty, różowy; 3 kartki A4)
    Rodzic proponuje dziecku zabawę w sadzenie kwiatków - klocków na rabatce - kartce A4.
    Dziecko wykonuje pierwsze polecenie rodzica: Posadź na rabatkach - kartkach, kwiatki - klocki według kolorów. Każda kartka to rabatka dla kwiatów w tym samym kolorze. Dziecko rozkłada kartki - rabatki: na każdym z nich układa kwiaty - klocki w danym kolorze. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
    Drugie polecenie rodzica: Teraz posadź na rabatkach tylko po dwa kwiatki w tym samym kolorze. A teraz dołóż tyle klocków - kwiatków aby było po cztery na każdej rabatce. Rodzic zadaje pytanie: "Ile kwiatków dołożyłeś do każdej rabatki?"
    Trzecie polecenie: Teraz masz po cztery kwiatki na każdej rabatce. Zabierz z każdej rabatki tyle kwiatków - klocków, aby zostało na każdej rabatce po jednym kwiatku. Rodzic zadaje pytanie: Ile musisz zabrać z każdej rabatki, aby został jeden kwiatek?

    *Czwarte polecenie: Teraz posadź na rabatkach po trzy kwiatki w kolorach wybranych przez ciebie. Nazwij kolory swych kwiatów na każdej rabatce.