KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

zabawy matematyczne

Zabawy dydaktyczne wpływają na zwiększenie u ich uczestników wysiłku intelektualnego, rozwijają aktywną twórczość, mają rolę terapeutyczną,  wpływają na rozwój procesów poznawczych i umysłowych, kształtują i rozwijają zainteresowania matematyczne.

Jednymi z nich są zabawy matematyczne. Zakres wiedzy i umiejętności w zakresie pojęć matematycznych to: orientacja przestrzenna, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, rozwijanie umiejętności mierzenia długości w zakresie dostępnym sześciolatkom, klasyfikacja, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenie płynów, kształtowanie pojęć geometrycznych, konstruowanie gier, zapisywanie czynności matematycznych zgodnie z możliwościami sześciolatków stanowi bezpośrednie przygotowanie dzieci do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole”.

----------------------------------------

–  Jak nazywa się duży palec u dłoni?

– Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła.

–  Wymień dwa pojazdy posiadające cztery koła.

–  Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

–  Jak nazywa się pora roku, która nastanie po wiośnie

  • zabawa dydaktyczna “Krok do przodu, krok do tyłu”.

Dziecko stoi na dywanie i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:

“Ile kroków zrobić mam?

Kostka zaraz powie nam.”

Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie.

  • zabawa „Plaża i bursztyny”

Dziecko słucha treści zadań, ilustruje je wyciętymi bursztynami, liczy, podaje wynik. próbuje zapisać działanie (starszaki)
* Ada znalazła na plaży 6 bursztynów. Olkowi dała 2. Ile bursztynów zostało Adzie?
* Na plaży leżało 10 bursztynów. Morze zabrało 4. Ile bursztynów zostało na plaży?
* Ada znalazła 5 bursztynów, a Olek 4. Ile bursztynów mają razem?

  • zabawa – "Góralskie liczenie"

Do tej zabawy potrzebujemy liczmany (np. guziki, klocki) oraz kartoniki z liczbami i znakami: +, , =

Zadanie 1

Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.

Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie? (Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie)

10 – 2 = 8

Odpowiada na pytanie: Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępuje przy innych zadaniach.

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce, Uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3.

Na hali, na hali raz się tak zdarzyło,

że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi - ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 4.

Na łące pod górą juhas owce pasie;

cztery czarne owce i pięć białych hasa

Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

  • zabawa "Wakacyjna walizka"

(pomoc: mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.

Rodzic umieszcza na dywanie walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układają je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układają obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty.

  • zabawy z mierzeniem 

Dziecko bierze linijkę, wstążkę tej samej długości co linijka. Mierzy najpierw linijką książkę, ołówek, kredkę, wybraną zabawkę, następnie mierzy za pomocą wstążki. Porównuje, którym przyborem łatwiej się mierzy. Porównuje i określa, który przedmiot jest najdłuższy, a który najkrótszy.

  • matematyczny rysunek (pomoc: kartka papieru oraz ołówek bądź kredka)

Przed rozpoczęciem zadania przypomnijcie sobie, która strona jest prawa, a która lewa...Ułóżcie kartkę poziomo i rysujcie według wskazówek.

  • Na środku kartki narysuj duże drzewo.
  • Pod drzewem rosną 4 kwiatki.
  • W prawym górnym rogu narysuj słońce, a w lewym górnym rogu lecącego ptaka.
  • W lewym dolnym rogu narysuj dużą kałużę.
  • Po prawej stronie kałuży narysuj małą żabkę.
  • Po prawej stronie drzewa narysuj mamę spacerującą z psem na smyczy, a po lewej stronie kartki narysuj tatę, który jedzie na rowerze.

Dziecko uważnie przygląda się czterem biedronkom na zdjęciu. Każda z nich ma inną ilość kropek. Dziecko określa, ile kropek mają biedronki, która z kolei ma najmniej, a która najwięcej kropek, o ile więcej, o ile mniej.

  • „Wieżowce” 

    Rysowanie na konturach domów odpowiedniej liczby okienek – Dla dziecka: narysowany na kartce kontur czterech domów różniących się wysokością i szerokością, pod każdym domem jest narysowana inna liczba kresek. Rodzic rozdaje dziecku kartki, na których są narysowane kontury domów. Pod każdym domem znajduje się narysowana inna liczba kresek. Dziecko liczy kreski i rysuje taką samą liczbę okien w poszczególnych domach.

  • "Budujemy miasto"                                                                                                                                                                                                                                        Dziecko buduje z klocków domy według instrukcji rodzica, np. trzy budynki sześciopiętrowe, dwa budynki dziesięciopiętrowe, następnie architekt - rodzic zmienia plan i z trzech budynków sześciopiętrowych każe zrobić czteropiętrowe, a z dwóch dziesięciopiętrowych ośmiopiętrowe. Dziecko określa co należy zrobić, aby wykonać takie działanie. Przelicza ile musi odjąć pięter. W taki sposób budujemy kolejne wieżowce.
  • "Od najmniejszego do największego" (pomoce: papierowe jajka różnej wielkości)

Z pomocą rodzica dziecko wskazuje i układa  jajka – od najmniejszego do największego i odwrotnie. Następnie dziecko próbuje samodzielnie.

  • "Białe i czerwone " (pomoc: kolorowe spinacze do bielizny, talerzyk papierowy)

Dziecko, spośród spinaczy wybiera te, które są w kolorze polskiej flagi. Przypina do krawędzi talerzyka, naprzemiennie, spinacze do bielizny w kolorach białym i czerwonym.

  • "Moja okolica" – ćwiczenie pojęć: na, pod, obok. 

Rodzic za pomocą krzesełka oraz np. misia lub lalki demonstruje dziecku różne położenia zabawek względem krzesełka. Pyta dziecko: 

 ̶  gdzie znajduje się miś? (na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem). 

Następnie prosi dziecko, aby samodzielnie położyło wybraną zabawkę na: na krzesełku, pod krzesełkiem, obok krzesełka, nad krzesełkiem, przed krzesełkiem, za krzesełkiem.

  • "Wielkie sprzątanie małego świata "

Dziecko siada na podłodze, rodzic układa stertę zabawek: samochodów, klocków, piłek, naczyń z serwisu dla lalek itp. 

Prosi dziecko, by zastanowiło się, w jaki sposób można uporządkować zgromadzone zabawki. Z propozycji składanych przez dziecko wybiera te, które przewidują porządkowanie według:

 ̶   rodzaju zabawek (samochody, naczynia itd.), 

 ̶   kolorów (czerwone, niebieskie, czarne itd.), 

 ̶   wielkości (małe duże, średnie).

Następnie dziecko segreguje zabawki.

  • wiersz W .Chotomskiej pt. „Kaczki siedmioraczki”

    Były sobie kaczki, kaczki przedszkolaczki.

    Pierwsza zobaczyła na krzaczkach ślimaczki.

    Weszła między krzaczki – i szukajcie kaczki.

    Druga chciała złowić na wędkę szczupaczka.

    Chlupnęło! Plusnęło! – i gdzie jest ta kaczka?

    Trzecia kaczka wiozła na taczce kabaczki.

    Kabaczki – bęc! – z taczki – i nie widać kaczki.

    Teraz głośno kwaczą kaczki przedszkolaczki:

    – Ten, kto nas odnalazł, dostanie buziaczki! 

    Dziecko słucha wiersza a następnie określa co robiła kaczka pierwsza, druga itd. Przygotowujemy dwa długie prostokąty, które będą zagrodami dla kaczek i kur. Dziecko układa sylwety kur na jednym prostokącie, a na drugim sylwety kaczek. Przelicza ile jest kur, a ile kaczek. Następnie według instrukcji rodzica wykonuje działania * cztery kury uciekły z zagrody policz ile kur zostało i ile razem jest teraz kur i kaczek * z zagrody uciekły dwie kaczki policz ile jest kaczek, a ile teraz jest razem kur i kaczek itp.
  • Spacer dziwnego zwierzaka

Tworzymy grupkę z kilku osób. Dziwny zwierzak  poruszają się zgodnie z poleceniem osoby prowadzącej.  Przykłady poruszania się zwierzaka:

 ̶   idziemy na 5 nogach  (jeśli dziwnego zwierzaka tworzą 3 osoby, to jedna z nich musi poruszać się na jednej nodze),

 ̶   lub na 6 nogach i 2 rękach itp.

Pierwsze polecenia powinny być proste, aby uczestnicy zabawy dobrze zrozumieli jej zasady. Do przejścia można dziwnemu zwierzakowi wyznaczyć określoną trasę.

  • Gdzie ukrył się cukierek?

Na podłodze denkiem do góry stoi kilka pojemników np. po jogurtach lub nawet kubeczków. Dziecko liczy je zaczynając od lewej do prawej strony. Gdy zasłoni oczy osoba prowadząca umieszcza pod jednym z pojemników cukierek. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, pod którym pojemnikiem znajduje się ów pyszny cukiereczek, bez wskazywania palcem, np. pod trzecim kubkiem. Następnie  sprawdza poprawność swojej odpowiedzi poprzez podniesienie podanego kubka. Jeśli wskaże prawidłowo może będzie mu wolno go zjeść!!!

  • Kwiatek 

Zachęcamy dziecko, by wycięło sobie z kolorowych kartek kółeczka, najlepiej jak będzie ich sporo. Następnie proponujemy ułożyć z nich kwiatek, albo kilka i policzyć z ilu kółek one powstały. Później dziecko może układać misia, żabkę itp.

  • Liczymy kółka

Te same kółka można wykorzystać do innej zabawy. Segregujemy je według kolorów. Potem rzucamy kostką. Ile oczek wypadnie na kostce, tyle kółek dziecko otrzymuje (samo sobie bierze). Można zaprosić do zabawy domowników i urządzić grę  - "kto więcej zdobędzie kółek", wyznaczając np. po 3 rzuty kostką.

  • PAJACYK

Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada.

Popatrzcie jak pięknie mozaikę układa.

Zrobił domek, dwie choinki, pociąg towarowy

a z tych klocków zaraz będzie pajacyk gotowy.

Bardzo proszę i wy weźcie się do pracy,

a ja powiem co trzeba żeby był pajacyk.

Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.

Głowa, tułów, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.

Jeszcze tylko zrobię butki z prostokątów małych

no i proszę, już pajacyk zrobiony jest cały.

Spróbujcie narysować takiego pajacyka, a może nawet wyciąć odpowiednie figury i go ułożyć. Na pewno wam się uda!

  • Na rabatce-  (pomoc: po kilka klocków w kolorach: czerwony, żółty, różowy; 3 kartki A4)

    Rodzic proponuje dziecku zabawę w sadzenie kwiatków - klocków na rabatce - kartce A4.

    *Dziecko wykonuje pierwsze polecenie rodzica:

    Posadź na rabatkach - kartkach kwiatki- klocki według kolorów. Każda kartka to rabatka dla kwiatów w tym samym kolorze.

    Dziecko rozkłada kartki - rabatki. Na każdym z nich układa kwiaty - klocki w danym kolorze.

    Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.

    *Drugie polecenie rodzica:

    Teraz posadź na rabatkach tylko po dwa kwiatki w tym samym kolorze. A teraz dołóż tyle klocków - kwiatków aby było po cztery na każdej rabatce.

    Rodzic zadaje pytanie: Ile kwiatków dołożyłeś do każdej rabatki?

    *Trzecie polecenie:

    Teraz masz po cztery kwiatki na każdej rabatce.

    Zabierz z każdej rabatki tyle kwiatków - klocków, aby zostało na każdej rabatce po jednym kwiatku.

    Rodzic zadaje pytanie: Ile musisz zabrać z każdej rabatki, aby został jeden kwiatek?

    *Czwarte polecenie:

    Teraz posadź na rabatkach po trzy kwiatki w kolorach wybranych przez ciebie.

    Nazwij kolory swych kwiatów na każdej rabatce.

  • Ćwiczenie określania położenia przedmiotów – Kłębek wełny. (pomoc: maskotka zwierzątka np. kota, kłębek wełny)

Rodzic ustawia na środku podłogi/ dywanu krzesełko. Umieszcza na nim maskotkę kota. Wyjaśnia dziecku, że kot bawi się kłębkiem wełny. Zaprasza dziecko do zabawy. Dziecko kładzie kłębek wełny według polecenia rodzica, np.: na krześle, pod krzesłem, obok krzesła, przed krzesłem, za krzesłem, nad krzesłem.

----------

  • Zabawki pod kocem 

Wybieramy kilka zabawek, przykrywamy je kocem. Prosimy dziecko, by je nazwało i policzyło za pomocą dotyku.

-----------

  • Zbuduj wysoką wieżę.

Do zabawy najlepiej nadają się klocki drewniane. Proponujemy, aby dziecko zbudowało wieżę, tak wysoką, jaką potrafi. Katastrofa – przewrócenie wieży, to koniec zabawy. Następnie trzeba policzyć klocki wykorzystane do jej budowy, aby dowiedzieć się jak wysoką wieżę zbudowało dziecko. Spróbujcie zbudować jeszcze wyższą.

-----------------------------------------

  • Zabawa z kostką

Do zabawy zapraszamy całą rodzinkę. Potrzebna będzie kostkę do gry (mogą być dwie w zależności od możliwości dzieci). Uczestnicy zabawy po kolei rzucają kostką i przeliczają liczbę wyrzuconych oczek. Następnie wyznaczają  wymyślone przez siebie zadanie, które wszyscy muszą wykonać w takiej ilości jaka była liczba wyrzuconych oczek na kostce.

---------------------------------------

  • Spacer kreta

Uczestnicy zabawy zajmują dowolne miejsca np. w pokoju. Pozostają w pozycji stojącej. Przed nimi prowadząca trzyma w ręce bębenek lub jakikolwiek inny instrument. Wypowiada słowa: „kret rozpoczyna wędrówkę”, i miarowo uderzając wydobywa z niego dźwięki.  Uczestnicy słuchają poleceń i wykonują kroki w tym samym kierunku:

– kret idzie do przodu 4 kroki – 4 kroki w przód

– kret idzie do tyłu 3 kroki – 3 kroki do tyłu

– kret idzie w bok 5 kroków– dosuwamy jedną nogę do drugiej, 5 kroków w bok

– kret idzie w dół – przejście do przysiadu

– kret idzie w górę – przejście do pozycji stojącej.

Liczbę kroków dobieramy do możliwości dzieci.

-----------------------------

  • Ułóż sznurek

Dzieci otrzymują sznurek, z którego wykonują następujące zdania:

– połóż sznurek przed sobą,

– połóż sznurek za sobą,

– podnieś sznurek nad głowę,

– przełóż sznurek pod nogą ,

 ̶  ułóż kółeczko, trójkąt, kwadrat, prostokąt.

Zachęcamy do wymyślania innych, ciekawych zadań.

-------------------------------

  • Zabawa z guzikami.

Na stoliku leżą guziki. Prosimy dziecko:

 ̶   wybierz wszystkie duże guziki, policz je,

 ̶   potem małe, i też je policz,  

 ̶   sprawdź,  których guzików jest więcej (można je policzyć lub układać w pary),

 ̶  ułóż guziki według koloru, których jest najmniej?

 ̶  następnie ważna będzie liczba dziurek - podziel guziki na te, które mają dwie dziurki i te, które mają cztery, a może są takie, które ich nie mają.