Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

zabawy paluszkowe

Przekazywane z ust do ust przetrwały wiele pokoleń aż do obecnych czasów. Pamiętamy je często jeszcze z własnego dzieciństwa. Zabawy paluszkowe - tak potocznie nazywamy zabawy, w których proste, śmieszne wierszyki ilustruje się ruchami rąk, dłoni, bądź palców. Zabawy te dają ciepło, odprężenie, bliskość rodzica lub opiekuna, przyczyniają się do wyzwolenia u dziecka potrzeby aktywności.

  1. „Idą mrówki” – zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej.
    "Idą sobie mrówki dróżką" - dziecko w siadzie skrzyżnym naśladuje placami obu dłoni kroczenie palcami środkowym i wskazującym po swoich udach,
    "pierwsza mrówka tupie nóżką" - stuka o uda kciukiem,
    "druga mrówka tupie nóżką" - stuka o uda palcem wskazującym,
    "trzecia mrówka tupie nóżką" - stuka o uda palcem środkowym,
    "czwarta mrówka tupie nóżką" - stuka o uda palcem serdecznym,
    "potupały, potupały"stuka wszystkimi palcami o uda,
    "i w mrowisku się schowały" - zaciska pięści.
  2. "Masażyk afrykański". 
    Rodzic czyta wierszyk a dziecko wykonuje masażyk na plecach Rodzica, następnie wymieniają się rolami.
    "Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze" - rysowanie koła
    "Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie" - rysowanie małego koła
    "Wtem widzimy słonia, który wolno człapie" - naśladowanie chodu słonia
    "Przy palmie siedzi małpa po głowie się drapie" - drapanie
    "A ja  przytulam się mocno do mojego taty" - gest objęcia Rodzica - dziecka
    "Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy" uderzanie pięściami
    "Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła"rysowanie chmur
    "Cała nasza grupa w namiocie się skryła"rysowanie trójkąta.
  3. "Rodzinka" - zabawa paluszkowa według utworu Małgorzaty Barańskiej. Rodzic czyta a dziecko pokazuje czynności.
    "To jest mama, to jest tata"pokazuje kolejno kciuk i palec wskazujący
    "a tu są ich dzieci"wskazuje wszystkie pozostałe palce obu rąk
    "Wszyscy idą na wycieczkę"biega palcami obu rąk po podłodze
    "bo słoneczko świeci" - biega palcami obu rąk po podłodze.
  4. „Rodzina”– zabawa paluszkowa. 
    Dziecko siedzi na dywanie, wyciąga dłoń zaciśniętą w pięść, rozpoczyna zabawę:
    "Ten duży – to nasz dziadziuś" (wyciąga kciuk)
    "a  przy nim  babunia" (dołącza palec wskazujący)
    "największy to tatuś" (dołącza palec środkowy)
    "a przy nim mamusia" (dołącza palec serdeczny)
    "A to jest dziecinka mała" ( dołącza mały palec)
    "I rodzinka moja cała!" (zamykamy rączkę dziecka w piąstkę).
  5. "Zwierzęta na łące" - zabawa paluszkowa. 
    Dorosły zachęca w nich dziecko do powtarzania jego ruchów, gestów, mimiki (stanowiących treść zabawy), stwarzając mu okazję do współudziału w nawiązywaniu z nim kontaktu.
  6. "Co robi moja ręka" - zabawa paluszkowa.

    "Co robi moja ręka?
    Głaszcze miękko - tak, tak, tak
    Puka - puk, puk, puk
    Drapie - drap, drap, drap
    Szczypie - aj, aj, aj!
    Tańczy - hop, hop, hop
    Klaszcze - brawo! Klap, klap, klap
    Dobranoc - pa, pa, pa".
  7. "Ćwir, ćwir" - zabawa paluszkowa z wykorzystaniem rymowanki Krzysztofa Sąsiadka. 
    Rodzic prosi dziecko o naśladowanie jego ruchów. Recytuje wierszyk, zbliża palce obu dłoni, tworząc dziobki i jednocześnie zbliża do siebie obie dłonie. Następnie zahacza kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostowuje palce, unosi dłonie w górę i porusza palcami.
    "Ćwir, ćwir, ćwir ćwir ptaszki śpiewają.
    Fyr-fyr, fyr-fyr ptaszki fruwają".
  8. "Kaczki, Kaczuszki" - zabawa paluszkowa według utworu Krzysztofa Sąsiadka.
    "Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżkidzieci pokazują otwartą dłoń z pięcioma paluszkami
    Pierwsza nic nie powiedziaławskazują pierwszy paluszek
    I do wody nura dałazamykają pierwszy paluszek
    Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki  - itd.
    Druga nic nie powiedziała
    I do wody nura dała.
    Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki
    Trzecia nic nie powiedziała
    I do wody nura dała.
    Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki".
  9. "Biedronka" - zabawa paluszkowa wg Krzysztofa Sąsiadka. 
    Rodzic prosi dziecko o naśladowanie jego ruchów; wyciąga przed siebie obie dłonie i recytuje wierszyk. Podczas kolejnych wersów rodzic palcami jednej ręki dotyka  palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonuje dłonią zygzaki i unosi ją ku górze.
    "Biedronka mała robaczki spotkała:
    z tym się przywitała,
    tego pogłaskała,
    temu pomachała,
    tego zabrać chciała,
    z tym się pożegnała…
    i do nieba poleciała".
  10. "Gąski" - zabawa paluszkowa według utworu Krzysztofa Sąsiadka.
    "Chodzi gęś po podwórku " -  palcami dłoni imituje chodzenie,
    "Za nią gąski w jednym sznurku"dziecko palcami robi ruch, jakby rysowało linię,
    "Wszystkie chodzą dziś po dworze   
    Kto mi policzyć je pomoże?
    1, 2, 3, 4, 5..." - dziecko licząc, podnosi kolejne palce. 
  11. "Sroczka".
    "Sroczka kaszkę ważyła,dziecko rysuje palcem koła na wewnętrznej stronie dłoni,
    "Dzieci swoje karmiła".                     
    "Temu dała na łyżeczce"chwyta najmniejszy palec,
    "Temu dała na miseczce"chwyta palec serdeczny,
    "Temu dała na spodeczku"chwyta palec środkowy,
    "Temu dała w garnuszeczku"chwyta palec wskazujący,
    "A dla tego? Nic nie miała"chwyta kciuk,
    "Frrr! Po więcej poleciała"macha dłonią coraz wyżej, naśladuje odlatującą srokę.
  12. "Rak nieborak". Prowadzący przesuwa dłoń po ręce dziecka, kończąc małym uszczypnięciem.
    "Idzie rak nieborak,
    jak uszczypnie,
    będzie znak".
  13. "Idzie myszka".
    Zabawa opiera się na podobnym ruchu, co raczek. Różni się tylko zakończeniem. A mianowicie na słowa: „tu wskoczyła, tu się skryła”, prowadzący dość energicznie „przeskakuje” swoją ręką w dwa różne miejsca na ciele dziecka, np. raz chowa ją pod pachą, a następnie za kołnierzykiem.
    "Idzie myszka do braciszka,
    tu wskoczyła, tu się skryła".
  14.  „Gęsty las”. Prowadzący siada blisko dziecka. Recytuje wierszyk i dotyka jego włosów, następnie przesuwa dłoń po twarzy dziecka. Przy słowach: „dwie latarki” palcem delikatnie dotyka oczu, a na koniec lekko chwyta za nos i pociągając nim naśladuje dzwonienie.
    "Gęsty las, puste pole.
    Dwie latarki, jeden dzwon
    dzwoni dyn, don, don".
  15. „Myszka i pierścienie”.
    Dorosły przesuwa swoją dłoń po ciele dziecka (poruszając na przemian palcami wskazującym i środkowym). Mówi jednocześnie wierszyk. Przy słowach „to się myszka zaśmieje” łaskocze dziecko. W ostatnim wersie zamiast słowa myszka można wymienić imię dziecka.
    "Idzie myszka po ścianie,
    niesie złote pierścienie.
    Jak się pierścień zachwieje,
    to się myszka zaśmieje".
  16. „Kizia Mizia”. Celem zabawy jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem poprzez miły, spokojny dotyk, a także ciepłe spojrzenie. Dorosły ujmuje rękę dziecka w swoją dłoń, recytuje wierszyk i delikatnie ją głaszcze. Przy słowach: „A ty ty…” lekko poklepuje rękę dziecka.
    "Kizia Mizia, gdzieś ty była?
    − w komóreczce, na półeczce
    mleko piłam.
    A mnie nic nie zostawiłaś?
    A ty ty… A ty ty… A ty ty…"
  17. „Szedł chłop”. Osoba, która odgrywa rolę chłopa, przesuwa swoją dłoń (poruszając na przemian palcami wskazującym i środkowym) po koledze, kierując się ku jego twarzy. Gdy wypowiada słowa: „ a on mnie cap za nos”, chwyta za nos swojego towarzysza zabawy.
    "Szedł chłop przez bór,
    niósł pieniędzy wór.
    Pytałem go o grosz,
    a on mnie cap za nos".