KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

MANDALA – technika wspomagająca rozwój dziecka

Coraz częściej zauważamy u dzieci stany napięcia, lęku, problemy ze skupieniem uwagi, agresję, nerwowość. Przyczyny takiego stanu mogą być różne: rosnące wymagania w szkole, zbyt mało czasu spędzanego z rodzicami oraz wzmożony kontakt z mediami. To wszystko jeszcze potęguje depresje, niską samoocenę, obniża wydajność pracy w szkole i zdolność podejmowania decyzji. Jednym ze sposobów odnalezienia wewnętrznej harmonii jest malowanie mandali – wpisanych w koło obrazków.
Mandala to staroindyjskie pojęcie oznaczające centrum, obwód, koło magiczne.

Codziennie spotykamy wokół nas setki mandali:

w przyrodzie: kwiaty, słoje drzew, pajęcze sieci, słońce, księżyc;

w architekturze: plany budowli sakralnych, witraże, egipskie piramidy.

Praca z mandalą wywiera bardzo korzystny wpływ. Pobudza i rozwija twórcze myślenie, które jest podstawą kreatywnej edukacji. Technika mandali uspokaja i wycisza dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentrację, prowadzi do wytrwałości i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewnętrznej integracji.

Z drugiej strony zauważono wzrost aktywności dzieci nieśmiałych, biernych, poprzez radość tworzenia otwierają się, stają się odważniejsze i bardziej komunikatywne w stosunku do rówieśników. Należy dodać, że specyficzna atmosfera, jaka wytwarza się podczas malowania, łagodzi napięcia, nieporozumienia i agresję wśród dzieci. Należy jednak pamiętać, że praca nad mandalą powinna odbywać się w ciszy i skupieniu, można włączyć spokojną lub powiązaną z tematem rysunku muzykę.I wreszcie, rysowanie mandali to dobra okazja do poznania warsztatu plastycznego, kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku, ćwiczy motorykę dłoni najmłodszych, uczy jak dobierać kolory, kształty, typ kreski, pozwala na wypracowanie własnego stylu. Praca z mandalami jest indywidualnym sposobem ich tworzenia.

Dzieci malują w dowolny sposób, według własnej koncepcji, dobierając kolory według uznania. Tworzą barwne kompozycje, są skupione i pochłonięte malowaniem. Zajęcia te wyciszają je i angażują w pracę.

Do malowania dzieci używają sporo kolorów, zwłaszcza pisaków ze względu na intensywność barw. Dominują kontrasty, barwy ciepłe, zimne, jasne: żółty, czerwony, pomarańczowy, różowy, ale także pastelowa zieleń, błękit, fiolet i brąz. Powstają różne ciekawe kompozycje. Kierunek malowania jest dowolny, od zewnętrznych form do środka, lub od środka ku brzegom. Kiedy dziecko wpatruje się w mandalę, kierunek malowania sam się narzuca.

Podczas malowania mamy skłonność do intuicyjnego sięgania po nasze ulubione kolory. W doborze kolorów, dzieci są bardziej spontaniczne, częściej sięgają po kolory mocniejsze i bardziej soczyste.

Kolory cieplejsze (czerwienie) - pobudzają.

Kolory zimne (odcienie błękitów) - uspokajają i wzmacniają psychikę.


Kolory i ich znaczenie:
Biały - doskonałość, niewinność, szczerość. Czasami oznacza także utratę energii.

Czarny - siła postanowienia, honor, powrót. Może oznaczać utratę nadziei, depresję.

Niebieski - spokój, rozluźnienie, opanowanie, ustępliwość.

Czerwień - siła, wytrzymałość, miłość, zaufanie do siebie, zmysłowość. Jest to kolor życia.

Pomarańczowy - energia, optymizm, radość życia, siła, ambicja, czułość, aktywność. Używany przez osoby zdecydowane, o silnym poczuciu tożsamości.

Różowy - kobiecość, delikatność, romantyzm.

Fioletowy - magia, uduchowienie, inspiracja, uczciwość.

Zielony - równowaga, nadzieja, życie, siła woli, wyzdrowienie, nowy początek, dobre samopoczucie.Każdy z nas ma jednak inny system skojarzeń, odrębne życie wewnętrzne, toteż odgadując ukryte znaczenia mandali nie należy zapominać o zachowaniu dystansu.

                                                                              Beata Skórzyńska