Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

MANDALA – technika wspomagająca rozwój dziecka

Coraz częściej zauważamy u dzieci stany napięcia, lęku, problemy ze skupieniem uwagi, agresję, nerwowość. Przyczyny takiego stanu mogą być różne: rosnące wymagania w szkole, zbyt mało czasu spędzanego z rodzicami oraz wzmożony kontakt z mediami. To wszystko jeszcze potęguje depresje, niską samoocenę, obniża wydajność pracy w szkole i zdolność podejmowania decyzji. Jednym ze sposobów odnalezienia wewnętrznej harmonii jest malowanie mandali – wpisanych w koło obrazków.
Mandala to staroindyjskie pojęcie oznaczające centrum, obwód, koło magiczne.
Codziennie spotykamy wokół nas setki mandali:

  • w przyrodzie: kwiaty, słoje drzew, pajęcze sieci, słońce, księżyc;
  • w architekturze: plany budowli sakralnych, witraże, egipskie piramidy.

Praca z mandalą wywiera bardzo korzystny wpływ. Pobudza i rozwija twórcze myślenie, które jest podstawą kreatywnej edukacji. Technika mandali uspokaja i wycisza dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentrację, prowadzi do wytrwałości i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewnętrznej integracji.
Z drugiej strony zauważono wzrost aktywności dzieci nieśmiałych, biernych, poprzez radość tworzenia otwierają się, stają się odważniejsze i bardziej komunikatywne w stosunku do rówieśników. Należy dodać, że specyficzna atmosfera, jaka wytwarza się podczas malowania, łagodzi napięcia, nieporozumienia i agresję wśród dzieci. Należy jednak pamiętać, że praca nad mandalą powinna odbywać się w ciszy i skupieniu, można włączyć spokojną lub powiązaną z tematem rysunku muzykę. I wreszcie, rysowanie mandali to dobra okazja do poznania warsztatu plastycznego, kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku, ćwiczy motorykę dłoni najmłodszych, uczy jak dobierać kolory, kształty, typ kreski, pozwala na wypracowanie własnego stylu. Praca z mandalami jest indywidualnym sposobem ich tworzenia.
Dzieci malują w dowolny sposób, według własnej koncepcji, dobierając kolory według uznania. Tworzą barwne kompozycje, są skupione i pochłonięte malowaniem. Zajęcia te wyciszają je i angażują w pracę.
Do malowania dzieci używają sporo kolorów, zwłaszcza pisaków ze względu na intensywność barw. Dominują kontrasty, barwy ciepłe, zimne, jasne: żółty, czerwony, pomarańczowy, różowy, ale także pastelowa zieleń, błękit, fiolet i brąz. Powstają różne ciekawe kompozycje. Kierunek malowania jest dowolny, od zewnętrznych form do środka, lub od środka ku brzegom. Kiedy dziecko wpatruje się w mandalę, kierunek malowania sam się narzuca.
Podczas malowania mamy skłonność do intuicyjnego sięgania po nasze ulubione kolory. W doborze kolorów, dzieci są bardziej spontaniczne, częściej sięgają po kolory mocniejsze i bardziej soczyste.
Kolory cieplejsze (czerwienie) - pobudzają.
Kolory zimne (odcienie błękitów) - uspokajają i wzmacniają psychikę.
Kolory i ich znaczenie:
Biały - doskonałość, niewinność, szczerość. Czasami oznacza także utratę energii.
Czarny - siła postanowienia, honor, powrót. Może oznaczać utratę nadziei, depresję.
Niebieski - spokój, rozluźnienie, opanowanie, ustępliwość.
Czerwień - siła, wytrzymałość, miłość, zaufanie do siebie, zmysłowość. Jest to kolor życia.
Pomarańczowy - energia, optymizm, radość życia, siła, ambicja, czułość, aktywność. Używany przez osoby zdecydowane, o silnym poczuciu tożsamości.
Różowy - kobiecość, delikatność, romantyzm.
Fioletowy - magia, uduchowienie, inspiracja, uczciwość.
Zielony - równowaga, nadzieja, życie, siła woli, wyzdrowienie, nowy początek, dobre samopoczucie. Każdy z nas ma jednak inny system skojarzeń, odrębne życie wewnętrzne, toteż odgadując ukryte znaczenia mandali nie należy zapominać o zachowaniu dystansu.
Beata Skórzyńska