zabawy oddechowe
Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój dziecka, jest umiejętność operowania własnym oddechem. W tym celu stosujemy różne zabawy. Zabawy oddechowe pomagają w rozluźnianiu mięśni całego organizmu, uczą prawidłowego gospodarowania oddechem, zwiększają pojemność płuc, uelastyczniają mięśnie aparatu oddechowego. Ćwiczenia te są bardzo ważne w pracy terapeutycznej z dziećmi z seplenieniem bocznym i seplenieniem nosowym. Wady te są efektem niewłaściwego kierowania wydychanym powietrzem ponadto zapobiegają takim niepożądanym zjawiskom jak arytmia oddechowa, mówienie na wdechu, kolizja między rytmem oddychania a strukturą wypowiedzi.
- „Kolorowa wstążka”.
Dziecko kładzie na stole kawałek wstążki. Dmuchając przez słomkę tworzy wzory ze wstążki. Wydłuża fazę wydechu. - „Piłka”.
Dziecko przez słomkę dmucha na piłkę, próbuje przeprowadzić ją przez długość stołu w dwie strony tak, aby nie spadła. Wydłuża fazę wydechu. - "Zatrzymaj piłeczkę".
Dziecko siada przy stoliku, nogi swobodnie oparte całymi stopami o podłogę, dłonie leżą na udach, tułów wyprostowany. Na stoliku kładziemy piłeczkę, najlepiej pingpongową. Zadaniem dziecka jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby była cały czas w ruchu i nie spadła ze stołu. - „Kwiatek”.
Dziecko umiarkowanie dmucha na kwiatek w doniczce; świadomie gospodaruje powietrzem. - „Bańki mydlane”.
Kochani na koniec troszkę zabawy. Mamy nadzieję, że znajdziecie w domu akcesoria do puszczania baniek. Dmuchajcie drogie dzieci tworząc bańki mydlane, obserwuje ich ruch, wydłużajcie fazę wydechu. - "Płyniemy z wiatrem".
(pomoce: połowa umytego ziemniaka, chusteczka higieniczna, sznurek, patyk do szaszłyków).
Rodzic układa na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbija w niego po środku patyk do szaszłyków, do którego przywiązuje sznurkiem chusteczkę higieniczną. Pyta dziecko, co Ci to przypomina. Wyjaśnia, że jest to model żaglówki. Dziecko mocno dmucha na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. - „Wzory na piasku”.
Dziecko dmucha przez słomkę na wysypaną na tacę kaszę. Tworzy różne wzory. - „Bursztyn”.
Dziecko zgniata kawałek pomarańczowej bibuły, tworzy bursztyn. Dmuchając prowadzi go przez całą długość stołu, w tę i z powrotem. - „Pojazdy”.
Dziecko ustawia na stole mały samochód. Dmuchając próbuje go poruszyć tak, aby przejechał całą długość stołu. - „Liść”.
Dziecko dmucha na liście rośliny doniczkowej. Obserwuje ruch liści, wydłuża fazę wydechu. - „Bibułka”.
Dziecko bierze kawałek bibuły, dmucha tak, aby jak najdłużej wirował w powietrzu. - „Pióropusz”.
Dziecko dmucha na pióra w wykonanym przez siebie pióropuszu. Wydłuża fazę wydechu. - „Banki mydlane”.
Dziecko dmucha obserwując bańki. Wydłuża fazę wydechu, rozwija pojemność płuc. - „Wyścig serduszek”.
Dziecko oznacza start i metę na stole za pomocą np. taśmy klejącej, następnie dmuchając przesuwa trzy serduszka. - „Dmuchawce”.
Dziecko urywa mały kawałek waty, kładzie na dłoni i dmucha z różnym natężeniem. Obserwuje ruch waty. - „Kwiaty”.
Dziecko dmucha na kwiaty z papieru, które wykonało. Następnie naśladuje wąchanie kwiatka oraz kichanie. - "Odpoczywam na łące".
Dziecko kładzie się na podłodze, wyobrażając sobie, że leży na pięknej łące pełnej kwiatów, nad którą unosi się ich wspaniały zapach. Lewa dłoń leży na górnej części klatki piersiowej, a prawa na brzuchu. Dziecko powoli wdycha powietrze przez nos lub usta i nos (wyczuwa unoszenie się brzucha). Następnie wypuszcza powietrze przez usta. - „Kubeczki”.
Dziecko próbuje przewrócić kubeczek za pomocą oddechu. - "Turlaj jajko".
(pomoc: piłeczka pingpongowa dla pary rodzic - dziecko, słomka do napojów).
Para siada przy stole, naprzeciwko siebie. Zadanie polega na podawaniu sobie piłeczki pingpongowej – jajko, dmuchając na nią przez rurkę. - "Idziemy do przedszkola".
(pomoc:sznurek lub skakanka, tworzymy tor).
Dziecko ma za zadanie przeprowadzić piłeczkę wyznaczoną trasą ̶ droga do przedszkola - za pomocą słomki. Rodzic przypomina dziecku, że powinno wciągać powietrze nosem, a wypuszczać ustami przez słomkę, kierując piłeczką. - „Puszczanie baniek mydlanych”.
Dziecko dmucha na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – jak najmocniej... Spróbujcie proszę pomyśleć razem z dziećmi np.: "z czym Wam się kojarzą kształty baniek mydlanych..." - "Flaga".
(pomoc: mała flaga).
Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę. - „Pyłek kurzu”.
Dziecko za pomocą oddechu, próbuje usunąć kurz np. z liści kwiatów. - „Ziarnko piasku”.
(pomoc: słomka, tacka lub pudełko, piasek).
Dziecko dmuchając przez słomkę rysuje wzory na piasku. Rodzic wcześniej przygotowuje np. pudełko, którego dno wysypuje piaskiem bądź ziemią. - "Bawimy się wodą".
(pomoc: miska z wodą).
Zachęcamy dziecko, by spróbowało zrobić fale na wodzie, dmuchając delikatnie na powierzchnię wody lub puszczając bąbelki. - "Tańcząca woda" (pomoc: kubek z wodą i słomka). Dziecko nabiera powietrze nosem i powoli dmucha w słomkę. Obserwuje, w jaki sposób powietrze wydostaje się z wody. Zabawę powtarzamy, zmieniając sposób dmuchania na krótki, przerywany.
- „Delikatny wiatr i mocny wiatr”.
(pomoc: kulki papierowe).
"Lekki wiatr" – dziecko delikatne wdmucha powietrze na kulki. "Silny wiatr" – silne wydmuchiwanie powietrza. - "Ziarenka dla gąsiątek ".
(pomoc: kartka).
Prosimy dziecko, aby podarło kartkę na małe kawałeczki (wystarczy kilka). To będą ziarenka dla gąsek. Następnie przy pomocy słomki trzymanej w ustach (należy zassać powietrze przytrzymując słomkę przy kartce) przenosi ziarenka. Po wykonaniu zadania zachęcamy dziecko, by policzyło ile ziarenek zje mała gąska. - „Wiosenne kolory”.
(pomoc: kawałeczki kolorowego papieru).
Dziecko stara się zdmuchnąć papierki na tackę znajdującą się poniżej krawędzi stolika. Należy zwracać uwagę na powolny wydech (zgodny z możliwościami dziecka). - "Turlaj jajko".
(pomoc: piłeczka pingpongowa i dwie słomki do napojów).
Dziecko siada przy stole, naprzeciwko rodzica. Piłeczka pingpongowa – jajko. Słomka dla dziecka i dla rodzica. Zadanie polega na podawaniu sobie piłeczki, dmuchając na nią przez rurkę-słomkę. - „Piórka”.
(pomoc: piórka wycięte z gazety).
Dziecko piórka kładzie na dłoni, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchujcie piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu. - „Zepsuta trąbka”.
(pomoc: papierowa trąbka urodzinowa).
Dziecko dmucha w trąbkę w taki sposób by rozwinęła się ale nie zagrała. Dziecko stara się utrzymać rozwiniętą trąbkę strumieniem powietrza jak najdłużej. - „Smaczna zabawa”.
(pomoc: 2 talerzyki, kilka okrągłych chrupek kukurydzianych i słomka do napojów).
Podczas tej zabawy dziecko wciąga powietrze przez słomkę przenosząc chrupki z jednego talerza na drugi - „Gazetowe kulki”.
(pomoc: gazeta).
Dziecko ugniata z gazety 2 kulki i układa je na otwartej dłoni. Następnie wykonuje wdech nosem i silnym wydechem ustami zdmuchuje kulki z dłoni. - „Zatrzymaj piłeczkę”.
(pomoc: piłeczka).
Dziecko siada przy stoliku, nogi swobodnie oparte całymi stopami o podłogę, dłonie leżą na udach, tułów wyprostowany. Na stoliku kładziemy piłeczkę, najlepiej pingpongową. Zadaniem dziecka jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby była cały czas w ruchu i nie spadła ze stołu. - „Piórko”.
Dziecko trzyma piórko na otwartej dłoni. Zadanie polega na przysunięciu dłoni do ust, krótkim wdechu nosem i zdmuchnięciu piórka z dłoni powietrzem wydychanym ustami. Następnie dziecko łapie piórko za ogonek i dmucha na nie w taki sposób, aby jak najdłużej było odchylone od pionu.