KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

zabawy ruchowe

Bardzo ważnym motorem rozwoju dla dzieci powyżej trzeciego roku życia jest ruch.Prócz tego, że stymuluje pracę i rozwój mózgu jest dla dzieci także źródłem olbrzymiej przyjemności i satysfakcji. Ruch pobudza dojrzewanie układu nerwowego, mobilizuje układ krążeniowo -naczyniowy oraz korzystnie wpływa na układ oddechowy . Dziecko nabywa odporności organizmu. Aktywność fizyczna może być świetnym lekarstwem na rozmaite schorzenia, w tym otyłość czy wady postawy.

--------------------------------

  •   "Z kwiatka na kwiatek" - z elementem równowagi   (pomoc: kolorowe krążki  wycięte z papieru)                                                                                   

Rodzic rozkłada na podłodze  w niewielkiej odległości od siebie, kolorowe krążki. To kwiaty. Dziecko to motyl. Przefruwa z kwiatka na kwiatek – przechodząc z krążka na krążek.

  • „Podaj piłkę”- z elementem zręcznościowym

Przebieg zabawy jest następujący: dziecko kładzie się na podłodze, stopami chwyta piłkę, unosi nogi do góry trzymając piłkę i podaje ją rodzicowi.

  • „Celuj w tarczę” - z elementem celu (pomoc: tarcza oraz gazeta)

Na początek zgniećcie kulki z gazety, ustawicie wykonaną przez siebie tarczę i celujemy. Możecie oznaczyć punkty na tarczy i rozegrać mecz z rodzicami lub rodzeństwem.

  • „Uciekająca piłka” –  z elementem czworakowania.

Zabawa polega na tym, że dziecko chodzi na czworakach, głową toczy piłkę, pilnuje, aby nie oddaliła się oraz by w nic nie uderzyć głową. Przechodzi pokój w obie strony.

  • "Gimnastyka - hop, hop!" (Rodzic czyta wierszyk, a dziecko pokazuje go ruchem)

Hop, hop, hop przed siebie krok,

dwa kroki do tyłu

i podskok w bok.

Popatrzmy przed siebie, za siebie,

w jeden bok sali, w drugi bok,

a potem robimy do przodu krok.

  • „Zrywamy truskawki” - z elementem  skłonu

Przy dowolnej  muzyce dziecko swobodnie się porusza, na hasło rodzica Zrywamy truskawki dziecko schyla się i naśladuje zrywanie z krzaczków truskawek

  •  „Zrywamy czereśnie”  - z elementem wspięcia na palce i podskoku

Nagranie dowolnej muzyki. Dziecko swobodnie porusza się w rytm muzyki. Na hasło rodzica Zrywamy czereśnie dziecko wspina się na palce lub podskakuje naśladując zrywanie czereśni z drzewa.

  • „Słoneczko i deszczyk” -  orientacyjno - porządkowa

Na hasło rodzica: „Słoneczko”, dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu. Hasło: Deszczyk, jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w podłogę i rytmicznego powtarzania słów: kap, kap, kap.

  • „Kule”- z elementem rzutu i celu.

Dziecko wykonuje kule z gazet. Rzuca do góry i chwyta, następnie rzuca do kosza. Doskonali prawidłowy sposób rzucania i chwytania oraz celowania.

  •   "Żuczki" - z elementem czworakowania

Dziecko przemieszcza się po pokoju na czworakach, tocząc piłkę.

  • „Skok w dal”- z elementem skoku

Zasada tej zabawy jest następująca: dziecko skacze obunóż po wyznaczonej linii a rodzic mierzy odległość. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

  • „Bieg przez płotki” - z elementem skoku
    Ułóżcie na podłodze paski np bibuły, następnie biegnijcie i przeskakujcie przez paski naśladując skok przez plotki.
  • „Zrywamy truskawki” - z elementem  skłonu

Przy dowolnej  muzyce dziecko swobodnie się porusza, na hasło rodzica Zrywamy truskawki dziecko schyla się i naśladuje zrywanie z krzaczków truskawek.

  • Ćwiczenia gimnastyczne. Rozwijanie świadomości własnego ciała

- wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach

- chowamy się –  dziecko w siadzie, przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej

- gorąca podłoga – dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan

- na szczudłach –  dziecko chodzi na sztywnych nogach

 - ugniatamy podłogę –  dziecko w leżeniu na plecach, wciska wszystkie części ciała w podłogę

- pogoń na kolanach – dziecko wraz z rodzicem tworzy parę, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

- prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, rodzic staje zwrócone twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami

- przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.

  • „Przeskocz” - z elementem skoku

Dziecko przeskakuje poduszki obunóż, następnie prawą nogą, lewą nogą naprzemiennie. Doskonali umiejętność skoku.

Dziecko układa przed stopami zabawkę, prostuje się, następnie wykonuje skłon w przód, podnosi zabawkę, prostuje się, ręce z zabawką nad głowę. Następnie wykonuje skłon, kładzie zabawkę na podłodze, prostuje się. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • „Klocki”- z elementem rzutu i celu

Dziecko wrzuca do pudełka bądź kosza małe klocki. Stara się dokładnie celować i rzucać.

  • „Przeszkody” - z elementem równowagi
    Dziecko chodzi po pokoju slalomem, omijając przeszkody, doskonali równowagę
  •  
  • „Do góry, na dół”- ćwiczenie mięśni brzucha

Dziecko leży na plecach, między stopy wkłada małą piłeczkę. Unosi piłeczkę stopami do góry, przekłada za głowę, powraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • "Burza na morzu"

Dziecko jest marynarzem. Siada na krzesełku.

Rodzic staje w środku koła i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem.

  • Spokój na morzu – dziecko delikatnie kołysze się (na boki) na krzesełku, mówi cicho szszyy…
  • Na lewą burtę – pochyla się w lewą stronę.
  • Na prawą burtę – pochyla się w prawą stronę.
  • Burza na morzu – zamienia się miejscami (rodzic – dziecko)

Dziecko chodzi po sznurku stawiając stopę przed stopą. Stara się przejść całą długość bez chwiania się.

  • „Wesołe piłeczki”- z elementem rzutu i celu

Dziecko bierze małe piłeczki bądź gniecie gazetę robiąc kulki. Wrzuca je do pudełka bądź kosza. Doskonali celność i technikę rzutu.

  • „Przejdź pod przeszkodą”-  z elementem czworakowania

Dziecko przechodzi na czworakach pod krzesłem, stołem itp. Stara się nie dotknąć przeszkody.

  • „Nad strumieniem” - z elementem przeskoku

Dziecko układa na podłodze kilka poduszek. Przeskakuje przez nie najpierw obunóż, następnie na prawej nodze później na lewej i tak na zmianę.

  • z elementem równowagi "Samolot"

Dziecko przy dźwiękach bębenka maszeruje po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Samolot! - próbuje stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladuje samolot przygotowujący się do startu. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu.

  • bieżna z elementem naśladownictwa "Wakacyjna gimnastyka"

Dziecko biega w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie. Na przerwę w grze dziecko zatrzymuje się. Rodzic wykonuje określone ruchy (np. trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych – skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok). Dzieci powtarza je w takiej samej kolejności.

  • zabawa orientacyjno- porządkowa ” Jedziemy na wakacje”.

 Reagowanie na hasło prowadzącego. Dziecko biega przy wesołej muzyce i reaguje na hasło prowadzącego, np.: samolot, samochód, rower, hulajnoga. Dziecko wykonuje odpowiednie ruchy do podanego hasła, np.: na hasło “rower”- kładą się na plecach, nogi w górze wykonują ruch pedałowania, itp.

  • z elementem czworakowania – Szukamy muszelek.

Naśladując chodzenie na czworakach po wodzie dziecko szuka muszelek; co pewien czas wykonuje klęk prosty; wyciąga otwarte dłonie przed siebie oraz pokazuje uzbierane muszelki.

  • z elementem skoku – "Przeskakujemy morskie fale"

Podczas tej zabawy dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu i w bok – naśladując przeskakiwanie fal.

  • zabawa ruchowo-naśladowcza - "Czym podróżujemy?"

Zapraszamy dziecko w podróż i prosimy, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.

Wyruszamy z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymujemy się, zostawiamy samochód na parkingu. Wsiadamy do samolotu. Samolot startuje  ̶  dziecko kuca, unosi się  ̶  dziecko biegnie z rozłożonymi rękami i ląduje  ̶  znów kuca. Wsiada do pociągu  ̶  naśladuje poruszanie się kół. Dojeżdżamy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaka  ̶  maszeruje, naśladując rękami ruch wiosło­wania.

  • „Rowerek” - ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanach, naśladuje jazdę na rowerze.

  • „Podnieś piłkę” - z elementem skłonu i wyprostu

Dziecko stoi prosto, nogi złączone, ręce wzdłuż tułowia, piłka leży przy stopach. Dziecko robi skłon do przodu chwyta piłkę i unosi nad głowę. Następnie wykonuje skłon i kładzie piłkę przed stopy. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

  • Zabawa ruchowa „Pomagamy sobie”

Do zabawy dobieramy się w pary (dziecko + ktoś z rodzeństwa bądź rodzic). Jedna osoba z pary określa cel, do którego chce dotrzeć i zakłada opaskę na oczy. Druga osoba jest przewodnikiem, prowadzi osobę, która ma zasłonięte oczy – ręka na plecach oznacza poruszanie się prosto, dotknięcie prawego ramienia oznacza skręt w prawo, dotknięcie lewego ramienia oznacza skręt w lewo. Po dojściu do celu następuje zamiana ról.

  • "Nosimy dzbany z wodą”-  z elem. równowagi (pomoc: woreczki)

Rodzic i dziecko kładą woreczki na głowie i próbują chodzić  albo  biegać po pokoju tak, aby woreczek nie spadł z głowy.

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych. (pomoce: woreczek (np. wypchana dziecięca rękawiczka) i szarfa (np. szalik-komin), tamburyn (np. dwie kuchenne drewniane łyżki).
  • Zabawa orientacyjno - porządkowa Do domu                                                                                                                                                                                                                                                                                       Dziecko układa z szarfy (komin - szalik) i formuje na podłodze koło (dom), a następnie siada w jego środku skrzyżnie. Rodzic przypomina o przyjmowaniu prawidłowej postawy (proste plecy). Kiedy rodzic gra na tamburynie, dziecko spaceruje, a na przerwę w grze – wraca do swojego domu.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Przebieramy się.                                                                                                                                                                                                                                                                    Szarfa leży na podłodze – to ubranie.Dziecko staje w jej środku. Następnie, chwytając oburącz, przeciąga szarfę przez całe ciało od dołu do góry. Ćwiczenie można kilkukrotnie powtórzyć.
  • Ćwiczenie mięśni grzbietu – Podnieś patyk                                                                                                                                                                                                                                                                                   Dziecko leży na brzuchu, a szarfa – patyki – przed nim. Następnie dziecko chwyta szarfę za jej końce i lekko unosi ręce, bez zginania w łokciach. Aby utrudnić zadanie, dziecko może jednocześnie wykonywać ruchy rękami na boki.
  • Ćwiczenie z elementem rzutu do celu – Rzut workiem.                                                                                                                                                                                                                                                                      Dziecko staje na linii utworzonej z szarfy i stara się trafić woreczkami do celu – utworzonego również z szarfy rozłożonej na podłodze.
  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok.                                                                                                                                                                                                                                                                                  Szarfa leży na podłodze. Rodzic gra rytmicznie na tamburynie, dziecko w miejscu maszeruje. Na hasło rodzica Skok! , dziecko wskakuje do środka szarfy i radośnie skacze (nie przekraczając linii). Rodzic ponownie gra na tamburynie, dziecko maszeruje.
  • Ćwiczenia stóp – Sprzątamy                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Rodzic rozkłada szarfę tworząc koło, zadaniem dziecka jest złapać woreczek palcami stóp i umieścić go w szarfie.
  • „Pajacyki” -  z elementem skoku.                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Dziecko skacze, najpierw nogi złączone ręce szeroko nad głową, następnie nogi szeroko a ręce złączone nad głową.
  • "Dookoła" - z elementem czworakowania

Dziecko swobodnie maszeruje, podskakuje, biega w rytm uderzeń tamburynu (klaskanie). Na przerwę w muzyce (w klaskaniu) zatrzymuje się i na czworakach wykonuje jedno okrążenie wokół wskazanego przez rodzica przedmiotu (zabawka, mebel). Następnie wstaje i zabawa powtarza się.

- Gimnastyka na wesoło z mamą i z tatą.

  • Myjemy z tatą samochód. - Dziecko naśladuje mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.
  • Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty. - Dziecko siedzi skrzyżnie, ręce trzyma na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonuje luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostuje tułów, głowę trzyma prosto.
  • Froterujemy z mamą podłogę. - Dziecko rytmicznie, naprzemiennie wykonuje wykroki nogami w przód.
  • Rysujemy obrazek dla mamy i taty. - Dziecko stoi na jednej nodze, a drugą rysuje w powietrzu dowolny obrazek. Rysuje na przemian prawą i lewą nogą.
  • Rodzinna wycieczka rowerowa. - Dziecko biega w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach.
  • Mama i tata. - Dziecko maszeruje po obwodzie koła z rytmicznym wytupywaniem i powtarzaniem rymowanki . Mama i tata kochają nas, na słowo nas zatrzymuje się i klaszcze w dłonie; Mama i tata mają dla nas czas – na słowo czas zatrzymuje się i klaszcze w dłonie.
  • zestaw ćwiczeń gimnastycznych

(przed ich przystąpieniem przygotujcie wygodny strój oraz wywietrzcie pokój; pomoce: piłka, szalik bądź apaszka)

  • Na rozgrzewkę zabawa „Głowa, ramiona, kolana, pięty” - https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
  • Zabawa o charakterze ożywiającym „Zwierzątka”

Dziecko porusza się swobodnie po wolnej przestrzeni, naśladuje ruchy różnych zwierząt, np: lew, zając, kangur...

  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Ruch uliczny”

Dziecko swobodnie biega po pokoju, naśladuje różne pojazdy. Rodzic trzymając w dłoniach dwa dowolne przedmioty w kolorze czerwonym i zielonym podnosi jeden z nich powodując określone zachowania dziecka- pojazdów.

  • Zabawa z elementem rzutu „Toczymy piłkę”

Dziecko siada naprzeciwko Rodzica, w odległości 3, 4 kroków. Wykonuje siad prosty, nogi szeroko. Na sygnał dziecko toczy piłkę do Rodzica, a Rodzic do dziecka. Zabawę wykonujemy przez 2, 3 minuty.

  • Zabawa bieżna „Przeplotek”

Dziecko biega po pokoju trzymając w rękach apaszkę. Na sygnał Rodzica, dziecko stara się jak najszybciej usiąść skrzyżnie na dywanie oraz trzymać nad głową szalik w obu dłoniach.

  • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu oraz górnej części tułowia.

Dziecko trzymając apaszkę w dłoniach siada w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami. Na sygnał Rodzica przenosi ją nad głową do tyłu i do przodu. Dziecko siadając w siadzie prostym, kładzie apaszkę przed sobą. Unosi ją palcami jednej, a potem drugiej stopy.

  • Ćwiczenia porządkowe.

Marsz po pokoju kończący zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Oddanie apaszki Rodzicowi.

  • „Makaron” -  z elementem rzutu i celu.

Dziecko wrzuca makaroniki do pudełka. Stara się dokładnie rzucać i celować.

  • „Podwieczorek dla rodziców” -  z elementem równowagi

Dziecko ustawia na papierowy talerzyk papierowy bądź plastikowy kubeczek. Chodzi po pokoju trzymając talerzyk tak, aby nie przewrócić kubeczka.

  • zestaw ćwiczeń  gimnastycznych

Podlewamy kwiaty – na podłodze leżą rozłożone stare gazety lub kartki – „doniczki”. Dziecko porusza się między nimi przy muzyce. Rodzic zatrzymuje piosenkę a dziecko wówczas kuca przy najbliższej „doniczce”. Poruszając palcami, naśladuje spadanie kropel wody i  cicho wypowiada słowa: kap, kap, kap. Kiedy ponownie usłyszy muzykę, wraca do tańca.

Roślina kiełkuje – Dziecko zwija się w kłębek. Powoli podnosi głowę, wstaje i wyciąga ramiona wysoko nad głowę. Wspina się na palce. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

Obserwujemy rośliny przez lupę – Dziecko leży na brzuchu, udaje że w rękach trzyma lupę. Na sygnał unosi się, trzymając obręcz w dłoniach z łokciami skierowanymi na zewnątrz. Naśladuje obserwowanie kwiatów przez lupę – wytrzymuje chwilę w tej pozycji. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

Z kwiatka na kwiatek – Na podłodze leżą gazety lub kartki. Dziecko stara się przeskakiwać po nich w miarę możliwości obunóż.

Zbieramy kwiatki – Dziecko porusza się w rytm muzyki. Gdy muzyka zatrzyma się, dziecko dłonią sięga do podłogi – zbiera „kwiaty”. Podczas wykonywania skłonu dziecko stara się utrzymać wyprostowane kolana.

Wypatrywanie pszczoły – Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i wypatruje „pszczół” – przykłada jedną dłoń do czoła. Dziecko odwraca się raz w lewą raz w prawą stronę wypatrując „pszczoły”, ale nie rusza się z miejsca. Co jakiś czas zmienia rękę.

  • „Żuczki”-  z elementem czworakowania

Dziecko przemieszcza się po pokoju na czworakach, tocząc piłkę.

  • ,,Na łące” - orientacyjno-porządkowa
  • uderzenia drewnianą łyżką o pokrywkę garnka - dziecko skacze obunóż jak żabka.
  • uderzanie pokrywek - dziecko fruwa jak motyl z rozpostartymi skrzydłami biegnąc delikatnie na palcach.
  • klaśniecie rodzica -przykuca (siada na liściu jak biedronka).
  • „Ślimaki” – zabawa ruchowa z elementem pełzania

Dziecko pełza po podłodze, na klaśnięcie rodzica zwija się w kłębek. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • "Czarujemy kwiaty” – ćwiczenie dłoni

Dziecko trzyma w prawej dłoni chustkę ( szyfonową, bądź kawałek bibuły czy też gazety ), zwija chustkę i trzyma w zaciśniętej dłoni. Następnie powoli rozluźnia uścisk - kwiat rozwija się. Przekłada chustkę do lewej dłoni i powtarza ćwiczenie. Zabawę powtarzamy kilka razy każdą dłonią.

Zgodnie z muzyką – dziecko maszeruje , gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche.

Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa z bibułki dowolne kształty na podłodze.

Po kole – na podłodze dziecko układa koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

Powitania bibułką –  dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.

Jak najwyżej – dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i chwyta ją tuż nad podłogą.

Sprytne palce –dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.

Rysujemy ósemkę – dziecko przekłada bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

Wiatr i wiaterek – dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

Latające owady – dziecko zgniata bibułkę w kulkę, rzuca przed siebie i podąża jej śladem.

  • ,,Na zielonej łące - zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki

Dziecko wykonuje ruchy zgodnie z rymowanką, a na słowa: raz, dwa, trzy - trzy razy klaszczą.

Na zielonej łące, raz, dwa, trzy

bawią się zające, raz, dwa, trzy.

Postukują jedną nogą, postukują drugą nogą,

potrząsają jedną ręką, potrząsają drugą ręką,

pochylają lekko głowę, odchylają swoją głowę,

przykucają i powstają, przykucają i powstają,

obracają się zające, upadają i odpoczywają

te zające, co na łące tak bawiły się.

  • „Kwiat rośnie”- zabawa ruchowa - ćwiczenie dużych grup mięśniowych                                                                                                                                               Dziecko siedzi w siadzie klęcznym, pochyla się, głowę i ręce kładzie na kolanach. Na klaśnięcie rodzica powoli prostuje się - najpierw klęka, podnosi powoli do góry głowę i ręce, następnie wstaje, wspina się na palce, ręce wyciąga jak najwyżej.
  • „Klocki”- zabawa z elementem celu i rzutu
    Dziecko wrzuca do pudełka klocki. Stara się dokładnie celować .
  • "Gra w kręgle" - z elementem rzutu i celowania
    Dziecko ustawia plastikowe kubeczki bądź butelki według instrukcji: w pierwszym rzędzie jeden kręgiel, w drugim dwa kręgle, w trzecim trzy, a w czwartym cztery - operuje liczebnikami porządkowymi określając kolejny rząd. Rzuca piłką próbując przewrócić jak najwięcej kręgli.
  •  "Kto potrafi?" - z elementem równowagi

    Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.

  • "Ptaki i pisklęta"bieżna

    Dziecko - ptak, biega w rytm uderzeń w bębenek (lub klaskanie). Podczas pauzy rodzic unosi do góry dłoń i pokazuje wybraną przez siebie liczbą palców. Dziecko liczy palce i tworzy gniazdo – z określoną liczbą piskląt - klocków. Zabawa się powtarza. Za każdym razem rodzic zmienia ilość pokazanych dziecku palców.

  • „Pomniki” - orientacyjno-porządkowa

    Dziecko porusza się w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie staje się pomnikiem. Wymyśla różne, ciekawe figury.

  • gimnastyka rączek - https://www.youtube.com/watch?v=cdLltUIgcr4

  • „Przeskocz rów”- zabawa ruchowa z elementem skoku
    Dziecko przeskakuje obunóż poduszkę. Następnie próbuje przeskoczyć na jednej nodze np. prawej, potem lewej.
  • „Ruchomy most”-  z elementem równowagi

    Dziecko chodzi po wyznaczonej linii stawiając stopę przed stopą.

  • Zabawa ruchowa „Spacer krętą uliczką” (pomoce: apaszka do zawiązania oczu oraz sznurek bądź włóczka)

    Rodzic układa na podłodze „uliczkę” ze sznurka, następnie zawiązuje oczy dziecku oraz prowadzi je określając kierunki, np.: prosto, w lewo, w prawo. Zadaniem rodzica- przewodnika jest przeprowadzenie dziecka do końca „uliczki”.

  •  Zestaw ćwiczeń ruchowych - (pomoce: bębenek, sznurek, gazeta, sztuczne piórko)
    • Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.

    Dziecko nasłuchuje, ile razy rodzic zakuka. Następnie tyle samo razy wykonuje ustalone przez rodzica ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.

    • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.

    Dziecko biega w jednym kierunku, w rytmie uderzeń w bębenek (dłonią w stół).

    Podczas przerwy w grze zatrzymuje się, wyciąga ręce do góry i delikatnie nimi macha.

    • Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.

    Dziecko jest ptaszkiem. Otrzymuje od rodzica wycięte koło (np. z gazety). Staje przed nim w rozkroku i buduje gniazda, wykonuje skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując układanie patyczków na kole.

    • Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.

    Dziecko maszeruje po pokoju. Na zawołanie: Pisklę rośnie! – zatrzymuje się i wykonuje przysiad. Powoli prostuje się i wspina się na palce. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.

    • Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.

    Rodzic  układa na podłodze ze sznurka duże koło – gniazdo. Dziecko swobodnie biega po pokoju.

    Na zawołanie: Do gniazda! – staje przed kołem wykonuje skok obunóż – wskakuje do koła.

    • Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

    Dziecko leży na plecach, kładzie piórko na klatce piersiowej – wykonuje wdech nosem, wydech ustami.

  • Przenieś jajko - z elementem równowagi

    Dziecko idzie z jajkiem (piłeczką ping-pong, papierową kulką lub ulepioną z plasteliny) na łyżce do wyznaczonego miejsca, po czym wraca. Stara się, aby jajko nie spadło z łyżki.

  • „Od gór do morza"

Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę. Wskazuje na mapie Polski (bądź na hasło słowne rodzica) :

– góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach,

– miasto – dziecko spaceruje i rozgląda się,

– morze – dziecko kładzie się na dywanie i naśladuje pływanie.

  • „Podróż pociągiem”- z elementem biegu
    Dziecko wciela się w pociąg, naśladuje jego ruch i odgłosy.
  • "Hop – bęc" - orientacyjno-porządkowa

    Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło rodzica: "Hop" wyskakuje w górę, a na hasło: "Bęc" – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.

  • "Ptaszek na gałęzi" - orientacyjno-porządkowa                                                                                                                                                                                         Ptaszek - dziecko - fruwa, biega poruszając rękami tak, jak ptaki skrzydłami. Na zawołanie rodzica: "Ptaszku na gałąź!", dziecko ustawia się przy skakance (sznurku) i kuca.
  • "Ptaki i pisklęta" - bieżna

    Dziecko - ptak, biega w rytm uderzeń w bębenek (lub klaskanie). Podczas pauzy rodzic unosi do góry dłoń i pokazuje wybraną przez siebie liczbą palców.

    Dziecko liczy palce i tworzy  gniazdo – z określoną liczbą piskląt - klocków. Zabawa się powtarza. Za każdym razem rodzic zmienia ilość pokazanych dziecku palców.

  • „Zabawy butelkami”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych.Dziecko , w siadzie skrzyżnym przekłada butelkę nad głową, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwa butelkę obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwa z powrotem do kolan.Dziecko ustawia butelki bądź poduszki w takiej odległości aby mogło przejść pomiędzy nimi. Przelicza ile butelek lub poduszek wykorzystało. Następnie slalomem pokonuje wyznaczoną trasę.
  • „Zabawy butelkami”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych.                                                                                                                                                                                Dziecko, w siadzie skrzyżnym przekłada butelkę nad głową, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwa butelkę obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwa z powrotem do kolan.

  • zabawy z piłką - ścianówkahttps://www.youtube.com/watch?v=YCvi4jTwa5o
  • „Slalom pomiędzy butelkami bądź poduszkami”-  z elementem czworakowania                                                                                                                                  Dziecko ustawia butelki bądź poduszki w takiej odległości aby mogło przejść pomiędzy nimi. Przelicza ile butelek lub poduszek wykorzystało. Następnie slalomem pokonuje wyznaczoną trasę.                                                              
  •  zabawy z poduszkami - https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
  • zestaw ćwiczeń gimnastycznychhttps://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
  • "Domki" – orientacyjno-porządkowa                                                                                                                                                                                                                           Dziecko biega na palcach po pokoju w rytm ulubionej muzyki lub gry na dowolnym instrumencie. Kiedy muzyka ucichnie, rodzic klaszcze w dłonie i mówi: "wieżowiec" – dziecko wspina się na palce, unosi ręce w górę, na hasło: "dom jednorodzinny" – dziecko kuca i nad głową tworzy daszek z dłoni.
  • "Z domu do domu” - z elementami podskoku (pomoc: sznurek bądź nitka)                                                                                                                                               Dziecko stoi w kole (przygotowanym np: z nitki). Kiedy usłyszy hasło: "Z domu!" - wybiega z domku wesoło podskakując. Hasło: "Do domu! " - jest sygnałem do jak najszybszego powrotu do swojego domku...Wesołej zabawy!
  • "Droga do stolicy" - z elementem równowagi  (pomoc: szarfy w kolorze żółtym, tamburyn)
    Rodzic  proponuje dziecku wspólną podróż do stolicy Polski – Warszawy. Układa z żółtych szarf wąską ścieżkę. Dziecko porusza się po całej sali w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie. Podróżują takim środkiem lokomocji, jaki zaproponuje rodzic (np. pociągiem – ustawiają się w pociąg i poruszają się w tym ustawieniu, samochodem – naśladują trzymanie w rękach kierownicy i jazdę samochodem, samolotem – prostują ręce w bok i naśladują lot samolotem). Na przerwę w grze natrafiają na przeszkodę – wąski tunel w przypadku samochodu i pociągu – lub podchodzą do lądowania, jeśli przed przerwą naśladowały lot samolotu. Ustawiają się jedno za drugim przed ułożoną z szarf ścieżką i kolejno przechodzą przez nią stopa za stopą.
  • „Śmieci do kosza" -  z elementem rzutu i celu
    Dziecko zgniata kartki starej gazety, następnie wrzuca do kosza raz lewą ręką, raz prawą wypowiadając słowa rymowanki: ”Jeden, dwa do kosza śmieci wrzucam ja".

Zestaw ćwiczeń ruchowych - (pomoc: jedna obręcz dla rodzica i dziecka, tamburyn lub butelka)

  1. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane w parach. Dziecko maszeruje w parze z rodzicem po obwodzie koła.
  2. Zabawa orientacyjno-porządkowa – Dzieci w domu.
    Dziecko układa obręcz na podłodze. Wchodzi do środka i siada skrzyżnie. Dłonie układa na kolanach, prostuje plecy, siedzi w domu. Przy dźwiękach tamburynu dziecko wychodzi na podwórko, swobodnie podskakuje. Na przerwę w grze wraca do swojego domu i przyjmuje taką samą pozycję jak na początku.
  3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Budujemy dom.
    Obręcz leży na podłodze. Dziecko siada skrzyżnie naprzeciwko rodzica, po dwóch stronach obręczy (obręcz znajduje się między osobami). Dziecko jest budowniczym, który przenosi cegły na budowie. Na sygnał rodzica dziecko wykonuje przysiad, chwytają obręcz oburącz, podnoszą w górę i powoli opuszczają z góry na dół. Następnie kładą obręcze na podłodze i wracają do pozycji wyjściowej.
  4. Ćwiczenie z elementem toczenia – Wspólne zabawy.
    Dziecko staje naprzeciwko rodzica, w niewielkiej odległości, trzyma w ręce obręcz opartą o podłogę. Na sygnał toczy ją do rodzica. Rodzic chwyta obręcz oburącz i toczy ją z powrotem do dziecka.
  5. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Sąsiedzi.
    Obręcz leży na podłodze. Dziecko z pary stoi w środku obręczy. Dziecko na zmianę z rodzicem wskakują do obręczy i wyskakują z nich obunóż. Sąsiedzi odwiedzają się – jedno dziecko wskakuje do obręczy, gdy drugie z niej wyskoczy.
  6. Ćwiczenia stóp.
    Dziecko z rodzicem, twarzami do siebie, siedzą w siadzie skulnym podpartym po przeciwnych stronach obręczy. Obręcz leży pomiędzy nimi, ale w niewielkiej odległości od każdego. Na sygnał dziecko stawia stopy na obręczy i mocno naciskając na nią palcami stóp, przesuwa ją w kierunku rodzica, a następnie przysuwa do siebie.
  7. Ćwiczenie uspokajające.
    Obręcz leży na podłodze pomiędzy parą. Para siedzi skrzyżnie po przeciwnych stronach obręczy. Na sygnał jednocześnie podnoszą obręcz do góry, wykonując wdech nosem, i opuszczają, robiąc wydech ustami. Ćwiczenie wykonują w wolnym tempie. Oddychają równomiernie.
  • "Przeskakujemy fale" - z elementem skoku i podskoku  (pomoc: niebieskie szarfa lub sznurek, odtwarzacz CD, nagranie muzyki do marszu)
    Rodzic układa z niebieskich szarf w dowolnym miejscu na podłodze dwie równoległe (mogą być faliste) linie – to morskie fale. Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki. Kiedy dojdzie do niebieskich szarf, przeskakuje je obunóż i idzie dalej. Na przerwę w muzyce zmienia kierunek marszu.
  • Góra – dół” - z elementem równowagi (pomoc: rulon z gazety)

    Dziecko stoi w wyznaczonym przez Rodzica bezpiecznym miejscu. Przed siebie wyciąga ręce trzymając za końce rulon z gazety. Na hasło: Dół – dziecko wykonuje przysiad i wytrzymuje tak, aż do hasła: Góra, kiedy wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

  • "Maszerują dzieci drogą" - ruchowo - rytmiczna (naśladujemy ruchem treść wierszyka)

                                                      Dziecko:

    Maszerują dzieci drogą,           maszeruje w miejscu

    raz, dwa, trzy!                            klaszcze 3 razy

    Lewą nogą, prawą nogą,          wystawia do przodu lewą nogę a potem prawą 

    raz, dwa, trzy!                            klaszcze 3 razy

    A nad drogą słonko świeci       wznosi obie ręce wysoko w górę

    i uśmiecha się do dzieci,          obraca się wokół własnej osi

    raz, dwa, raz, dwa, trzy!          klaszcze 3 razy 

    Jeśli już zapamiętaliście słowa i ruchy do wierszyka to może skorzystacie  z muzyki - https://www.youtube.com/watch?v=cCAoU7rD0NI

  • Spacer krętą uliczką” (pomoc: apaszka do zawiązania oczu oraz sznurek)

Rodzic układa na podłodze „uliczkę” ze sznurka, następnie zawiązuje oczy dziecku oraz prowadzi je określając kierunki, np.: prosto, w lewo, w prawo. Zadaniem Rodzica- przewodnika jest przeprowadzenie dziecka do końca „uliczki”.

  • „Orły” - orientacyjno-porządkowa

 Dziecko biega przy muzyce naśladując lot orła. Na hasło: „Orzeł ląduje” i zatrzymanie muzyki  - dziecko kuca na podłodze i opuszcza ręce.

  • "Robimy porzadki" -  ruchowo-naśladowcza

    Prosimy dziecko, aby zwinęło gazetę w  rulon.

     ̶   trąbi w niego – jest to sygnał rozpoczęcia porządków.

     ̶   odkurzanie – macha rulonem, przestępując w przód i w tył,

     ̶   zamiatanie – machaj rulonem na boki.

    Następnie rozwija rulon, rozkłada gazetę na podłodze i okrężnymi ruchami myje podłogę ze zmianą kierunku mycia. Na koniec „pierze” szmatki (gazetę) i wytrzepuje.

  • „Ziemia, woda, powietrze”.

Rodzic podaje hasła w różnej kolejności. Dziecko:

−− Na hasło: Ziemia – przykuca i dotyka dłońmi podłogi.

−− Na hasło: Woda – prostuje się i chwyta dłońmi za kolana.

−− Na hasło: Powietrze – podnosi ręce do góry i obraca się wokół siebie na palcach.

  • "Kwiatek rośnie" - kształtująca postawę ciała 

Dziecko w siadzie skrzyżnym. Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze. Na hasło rodzica: Kwiatek rośnie, dziecko powoli prostuje tułów. Na hasło: Kwiatek wyciągasię do słońca – wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.

  • "Skok, obrót i skok" (pomoc:rolka po papierze toaletowym)

Dziecko stoi, stopy ma złączone, rolka po papierze toaletowym leży poziomo przed dzieckiem. Wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę w przód. Przed każdym skokiem odwraca się ustawiając się przodem do przyboru. Utrudnienie: dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę, w przód i w tył.

  • "Od gór do morza"

Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę. Wskazuje na mapie Polski:

– góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach,

– miasto – dziecko spaceruje i rozgląda się,

– morze – dziecko kładzie się na dywanie i naśladuje pływanie.

  • „Omiń niespodziankę” - z elementem równowagi

Rozkładamy na podłodze zabawki, między którymi będzie poruszało się dziecko:

–  drabina z klocków drewnianych – dziecko idzie między szczeblami;

–  wąska dróżka – do przejścia stopa za stopą – między samochodami;

–  murki  - o wysokości 20-30 cm z klocków plastikowych itp.

Dziecko śmiało może pomagać w budowaniu toru przeszkód i porządkowaniu po zabawie.

  • „Szanuj zieleń”- z elementem równowagi (pomoc: 2 paski)                                                                                                                                                                        Rodzic układa w pokoju dwa paski (trawniki), pozostawiając między nimi wąską dróżkę. Dziecko przechodzi wąską dróżką, stopa za stopą uważając, aby nie nadepnąć na trawnik. Rodzic zwraca uwagę, aby pięta stopy wyprzedzającej dotykała palców stopy wyprzedzanej.
  • ,,Rzut do kosza”  (pomoc:kulka z poprzedniej zabawy i ,,kosz'' np.miska, karton)                                                                                                                  Dziecko próbuje trafić kulką papierową do kosza. Można zwiększać odległość, liczyć punkty, urządzić zawody.
  • "Dziecko w lesie" -  orientacyjno-porządkowa                                                                                                                                                                    Dziecko spaceruje po lesie (po pokoju), na sygnał rodzica wykonuje przysiad.
  • "Rzucamy szyszkami" - ćwiczenia dużych grup mięśniowych.                                                                                                                                         Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym zamachem jak najdalej. 
  • "Przedzieramy się przez leśne zarośla" - z elementem czworakowania                                                                                                                         Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostuje się i maszeruje do przodu. 
  • "Toczymy zwalony pień" - rozwijanie wyczucie ciała i przestrzeni                                                                                                                                    Dziecko razem z rodzicem. Dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa - leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról. 
  • "Piłujemy drzewo" - ćwiczenie ramion i tułowia                                                                                                                                                                   Dziecko stoi razem z rodzicem twarzą do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia - naśladują piłowanie drzewa. 
  • "Wracamy z lasu" - ćwiczenie uspokajające                                                                                                                                                                                Dziecko maszeruje za rodzicem po pokoju w różnych kierunkach. Potem rodzic zamienia się z dzieckiem. 
  • "Omiń ślimaka"

    Dziecko maszeruje w miarę możliwości (może być marsz w miejscu). Na sygnał (klaśnięcie) wykonuje przeskok obunóż w przód.

  • " Cebulki"

    Rodzic klaszcze w różnym tempie (lub uderza w tamburyno, bębenek). Dziecko porusza się zgodnie z rytmem: biega, podskakuje, maszeruje. Na pauzę w klaskaniu kuca i rysuje palcem wskazującym na dywanie małe kółka i duże kółka – cebulki. Rodzic powtarza zabawę kilka razy. Dziecko za każdym razem rysuje cebulki innym palcem, np.: kciukiem, palcem serdecznym.

  •  "Z kwiatka na kwiatek" - z elementem równowagi (pomoc: kolorowe krążki  wycięte z papieru)                                                                                   Rodzic rozkłada na podłodze  w niewielkiej odległości od siebie, kolorowe krążki. To kwiaty. Dziecko to motyl. Przefruwa z kwiatka na kwiatek – przechodząc z krążka na krążek.

  • "Wiosenny spacer" - z elementem czworakowania                                                                                                                                                       Dziecko jest  wiewiórką. Chodzi po pokoju na czworakach, w różnych kierunkach, w poszukiwaniu wiosny. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – drzewo kwitnie. Wiewiórka podchodzi do rodzica (drzewa). Kiedy rodzic opuści ręce, wiewiórka spaceruje dalej.
  • "Uwaga, jajko!" - z elementem czworakowania (pomoc: sznurek lub wełna, cztery piłeczki)                                                                                          Rodzic z pomocą dziecka układa ze sznurka na podłodze koła. W środku każdego z nich umieszcza piłkę – jajko. Dziecko jest kotem. Porusza się ostrożnie na czworakach po podłodze, uważając, aby żadne jajko nie zbiło się, czyli nie zmieniło swojej pozycji. Jeśli tak się stanie, rodzic odkłada jajko (piłkę) na bok. Po zakończonej zabawie wspólnie z dzieckiem liczy, ile jajek zostało rozbitych. 
  • "Kurczęta" - z elementem skoku i podskoku

Dziecko to kurczątko. Skacze po pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło rodzica: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej staje się pod ścianą. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.

  •  "Mój domek"- bieżna (pomoc: plastikowa miseczka i drewniana łyżka, szaliki)

Dziecko otrzymuje od rodzica  szaliki. Rozkłada szaliki (w kształcie koła) w wybranym przez siebie miejscu na podłodze. Zapamiętuje kolory i położenie  szarf (domków). Dziecko spaceruje, biega pomiędzy szalikami w rytmie wygrywanym przez rodzica na misce. Podczas przerwy w grze wraca do swoich domków i siada w środku szalików- domków. Następnie następuje zamiana ról. Dziecko wygrywa rytm, a rodzic maszeruje, biega wokół szalików.

  • "Samochody – do garaży" - (pomoc: chusteczka jako chorągiewka, krążek dla  dziecka)

Dzieci wybierają miejsce na swój garaż. Następnie otrzymują od rodzica po jednym plastikowym talerzyku. Na znak – podniesioną chorągiewkę – dzieci biegają swobodnie po sali, naśladują kręcenie

kierownicą i wydają odgłosy pracującego silnika, np. brym, brym. Na znak – opuszczenie chorągiewki – wracają do swojego garażu.

  • "Taniec z kwiatkiem" – rozwijająca szybką reakcję na sygnał.

 Słuchanie i zabawa przy piosence„ Jak dobrze nam zdobywać góry”,  kwiaty wykonane z bibuły. https://www.youtube.com/watch?v=IObHOYPVh4Y tekst

Dziecko staje w parze z rodzicem, obracają się w kole w rytm piosenki, spaceruje trzymając w ręce kwiatek z bibuły. Na zatrzymanie muzyki  zatrzymują się. Zabawę powtarzamy.

  • "Wykonaj zadanie" – rozwijająca reakcję na ustalone sygnały (pomoc: bębenek)

Dziecko maszeruje swobodnie za rodzicem w rytmie wygrywanym na bębenku. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i wykonują polecenia rodzica, który – wypowiada je, grając równocześnie na bębenku w dowolnym, wymyślonym przez siebie, rytmie.

  • "Od gór do morza" (pomoc: mapa Polski)                                                                                                                                                                                     Rodzic zaprasza dzieci na wycieczkę. Wskazuje na mapie Polski:

– góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach,

– miasto – dziecko spaceruje i rozgląda się,

– morze – dziecko kładzie się na dywanie i naśladuje pływanie.

  • "Kolorowe domy" (pomoc: sylwety trzech domów (każda w innym kolorze), szaliki w tych samych kolorach co domy)

Rodzic umieszcza w różnych miejscach  sylwety trzech domów (każda w innym kolorze). Rozdaje losowo szalik w tych samych kolorach co domy. Przy dźwiękach muzyki ludowej dziecko porusza się. Na przerwę w grze dziecko odszukuje dom w swoim kolorze i staje przed nim. Dziecko wymienia się kolorami szalików i zabawa się powtarza.

„Słoneczko i deszczyk” - orientacyjno - porządkowa

Na hasło rodzica: „Słoneczko”, dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu. Hasło: Deszczyk, jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w podłogę i rytmicznego powtarzania słów: kap, kap, kap.

- „Wiosenne obrazki” - ćwiczenie pamięci ruchowej

Kreślenie przez rodzica palcem w powietrzu rysunków związanych tematycznie z wiosną. Odgadywanie przez dziecko, co rodzic narysował. Samodzielne odtwarzanie przez dziecko rysunku rodzica. Rodzic rysuje np. chmury, krokusa, bociana, bazie, słońce, deszcz.

-  "Wysoko – nisko" - ćwiczenia dużych grup mięśniowych (pomoc: piłeczka dla dziecka)

Dziecko stoi. Na hasło rodzica: „Wysoko” – dziecko staje na palcach, wyciąga ku górze ręce z piłeczką. Na hasło: „Nisko” – wykonuje przysiad podparty, stukając piłeczką w podłogę.

- „Toczymy piłeczkę” - ćwiczenia tułowia – (pomoc: piłeczka dla dziecka)

Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczkę. Na sygnał rodzica (klaśnięcie w dłonie) zmienia kierunek toczenia piłeczki.

- „Ciepło, zimno” pod hasłem: „Szukamy jajka” (pomoc: jajko ugotowane na twardo).

Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w pokoju. Rodzic naprowadza szukającego na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło,cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej. Następnie zmiana ról: dziecko chowa i naprowadza, rodzic szuka.

- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).

Dziecko stoi przed rodzicem i ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.

Ręce w przód, ręce w górę, i podskokiem aż pod chmurę.

Ręce w dół, ręce w bok, nogi wykonują skok. (wykonuje podskok obunóż w miejscu).

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, zaczynamy od początku. (maszeruje w miejscu).

 - „Na wietrze”- ćwiczenie mięśni grzbietu (woreczek foliowy dla dziecka)

Dziecko, w leżeniu przodem (na brzuchu), unosi woreczek trzymany za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmucha na woreczek delikatnie – wieje mały wietrzyk, i mocno – wieje duży wiatr. Obserwuje ruch woreczka w zależności od siły podmuchu.

- „W górę i w dół”- ćwiczenie mięśni brzucha  (woreczek foliowy dla dziecka)

Dziecko w leżeniu tyłem (na plecach), woreczek ma włożony między stopy. Unosi go stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

- „Chodzimy między kałużami” - z elementem równowagi (kartki papieru A4, gazety)

Rodzic bądź dziecko rozkłada na dywanie kartki papieru/gazety – kałuże. Dziecko maszeruje na palcach między kałużami, z wysokim unoszeniem kolan.

- „Słonko wschodzi i zachodzi”- kształtująca postawę ciała

Dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciąga ręce w górę i obraca się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wraca do przysiadu i kuli się – słonko zaszło.

- „Bociany na łące”- z elementem równowagi

Dziecko jest bocianem Chodzi po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie porusza nimi jak dziobem i powtarza: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

- „Głodne żabki” - zabawa skoczna

Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc. Na hasło rodzica: „Mucha”, wyskakuje w górę, aby złapać jedzenie, następnie skacze dalej.

- „Wiosenne kwiaty” - z elementem wyprostnym

Dziecko jest kwiatem. Przykuca; budzi je wiosenne słońce – spokojna muzyka bądź nucenie rodzica. Powoli wstaje, prostuje łodyżki, liście, wyciąga główkę kwiatową w kierunku słońca. Brak melodii jest sygnałem do powolnego przyjęcia przez dziecko pozycji wyjściowej.

- "Zrób to co ja" - zabawa wieloznaczna

Rodzic bez uprzedniego demonstrowania wykonuje  różne postawy - ćwiczenia, np. przysiad, pajacyk, klaskanie, stanie raz na jednej raz na drugiej nodze, poskoki obunóż, przysiad podparty itp. Dziecko szybko reaguje i naśladuje kolejne ruchy rodzica.

- "Celuj do butelek"- z elementem rzutu i celowania (pomoc: 5 plastikowych butelek, piłeczka)

Rodzic ustawia 5 plastikowych butelek tak, aby na pierwszej linii stały 2 butelki, a na drugiej linii – 3 butelki. Dziecko kolejno rzuca piłeczką tak, aby przewrócić jak najwięcej butelek. Po każdym rzucie liczy, ile butelek udało się mu przewrócić.

- „Ścieżka na podwórku” - orientacyjno - porządkowa
Dziecko biega bądź maszeruje po pokoju, na jedno klaśnięcie rodzica zatrzymuje się i wykonuje powolne krążenia głową, najpierw w  jedną stronę potem w drugą stronę. Ponownie biega bądź maszeruje na dwa klaśnięcia rodzica, przechodzi do przysiadu a następnie zwija się w kłębek. Ponownie biega bądź maszeruje na trzy klaśnięcia rodzica w podskokach obraca się wokół siebie.

- "Słońce świeci - pada deszcz - wieje wiatr"- orientacyjno - porządkowa 

Dziecko podskakuje obunóż w miejscu na słowa rodzica Słońce świeci dziecko unosi ręce w górę, porusza  paluszkami, obraca się dookoła siebie;

na słowa Pada deszcz dziecko podnosi ręce nad głowę, następnie powoli opuszcza z jednoczesnym poruszaniem paluszkami; na słowa Wieje wiatr dziecko uniesionymi w górze rękami wymachuje na boki.

- „Marcowy deszczyk”- zabawa ruchowo-taneczna – dziecko biega między krzesełkami. Na przerwę w muzyce szybko zatrzymuje się i wykonuje przysiad

- „Przesyłka”- zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Rzucają do siebie piłkę i ją łapią. Starają się aby piłka nie upadła na podłogę

- "Przeprawa" - z elementem równowagi - (pomoc: długi szalik).

Rodzic rozkłada na podłodze szalik - strumyk (rzeczka). Dziecko przeskakuje przez strumyk - szalik, raz z jednej, raz z drugiej strony.

- "Podskocz, klaśnij i przykucnij" -  z wykorzystaniem rymowanki  

Rodzic omawia zabawę – wykonuje podskok, klaszcze i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę: "Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!" Dziecko maszeruje w miejscu na umówione hasło "stop", naśladuje ruchy rodzica i powtarza za nim słowa rymowanki. 

-----------------------

Rozwijanie świadomości własnego ciała. 

- "wirujący bączek" – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach

- "chowamy się" –  dziecko w siadzie, przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej

- gorąca podłoga – dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan

- na szczudłach –  dziecko chodzi na sztywnych nogach

- ugniatamy podłogę –  dziecko w leżeniu na plecach, wciska wszystkie części ciała w podłogę

- pogoń na kolanach – dziecko wraz z rodzicem tworzy parę, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról. 

- prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, rodzic staje zwrócone twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami

- przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami. 

---------------------------------------------

Ćwiczenia gimnastyczne (przygotuj gazetę) - joga

https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw

------------------------------------------------

Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w&t=88s