Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

zabawy ruchowe

Bardzo ważnym motorem rozwoju dla dzieci powyżej trzeciego roku życia jest ruch. prócz tego, że stymuluje pracę i rozwój mózgu jest dla dzieci także źródłem olbrzymiej przyjemności i satysfakcji. Ruch pobudza dojrzewanie układu nerwowego, mobilizuje układ krążeniowo-naczyniowy oraz korzystnie wpływa na układ oddechowy. Dziecko nabywa odporności organizmu. Aktywność fizyczna może być świetnym lekarstwem na rozmaite schorzenia, w tym otyłość czy wady postawy.

  1. "Z kwiatka na kwiatek" - z elementem równowagi (pomoc: kolorowe krążki  wycięte z papieru). Przebieg zabawy: rodzic rozkłada na podłodze  w niewielkiej odległości od siebie, kolorowe krążki - to kwiaty. Dziecko to motyl. Przefruwa z kwiatka na kwiatek – przechodząc z krążka na krążek.
  2. „Podaj piłkę”- z elementem zręcznościowym. Przebieg zabawy: dziecko kładzie się na podłodze, stopami chwyta piłkę, unosi nogi do góry trzymając piłkę i podaje ją rodzicowi.
  3. „Celuj w tarczę” - z elementem celu (pomoc: tarcza oraz gazeta). Przebieg zabawy: na początek zgniećcie kulki z gazety, ustawicie wykonaną przez siebie tarczę i celujemy. Możecie oznaczyć punkty na tarczy i rozegrać mecz z rodzicami lub rodzeństwem.
  4. „Uciekająca piłka”–  z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko chodzi na czworakach, głową toczy piłkę, pilnuje, aby nie oddaliła się oraz by w nic nie uderzyć głową. Przechodzi pokój w obie strony.
  5. "Gimnastyka - hop, hop!" (rodzic czyta wierszyk, a dziecko pokazuje go ruchem). "Hop, hop, hop przed siebie krok, dwa kroki do tyłu i podskok w bok. Popatrzmy przed siebie, za siebie, w jeden bok sali, w drugi bok a potem robimy do przodu krok".
  6. „Zrywamy truskawki”- z elementem  skłonu. Przebieg zabawy: przy dowolnej  muzyce dziecko swobodnie się porusza, na hasło rodzica: "Zrywamy truskawki" dziecko schyla się i naśladuje zrywanie z krzaczków truskawek.
  7. „Zrywamy czereśnie” - z elementem wspięcia na palce i podskoku. Przebieg zabawy: nagranie dowolnej muzyki. Dziecko swobodnie porusza się w rytm muzyki. Na hasło rodzica: "Zrywamy czereśnie" dziecko wspina się na palce lub podskakuje naśladując zrywanie czereśni z drzewa.
  8. „Słoneczko i deszczyk”-  orientacyjno - porządkowa. Przebieg zabawy: na hasło rodzica: „Słoneczko”, dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu. Hasło: "Deszczyk", jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w podłogę i rytmicznego powtarzania słów: "kap, kap, kap".
  9. „Kule”- z elementem rzutu i celu. Przebieg zabawy: dziecko wykonuje kule z gazet. Rzuca do góry i chwyta, następnie rzuca do kosza. Doskonali prawidłowy sposób rzucania i chwytania oraz celowania.
  10. "Żuczki"- z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko przemieszcza się po pokoju na czworakach, tocząc piłkę.
  11. „Skok w dal”- z elementem skoku. Przebieg zabawy: dziecko skacze obunóż po wyznaczonej linii a rodzic mierzy odległość. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
  12. „Bieg przez płotki”- z elementem skoku. Przebieg zabawy: na podłodze paski np bibuły, następnie biegnijcie i przeskakujcie przez paski naśladując skok przez plotki.
  13. „Przeskocz”- z elementem skoku. Przebieg zabawy: dziecko przeskakuje poduszki obunóż, następnie prawą nogą, lewą nogą naprzemiennie. Doskonali umiejętność skoku.
  14. „Wesoła zabawka”- z elementem skłonu i wyprostu. Przebieg zabawy: dziecko układa przed stopami zabawkę, prostuje się, następnie wykonuje skłon w przód, podnosi zabawkę, prostuje się, ręce z zabawką nad głowę. Następnie wykonuje skłon, kładzie zabawkę na podłodze, prostuje się. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
  15. „Klocki”- z elementem rzutu i celu. Przebieg zabawy: dziecko wrzuca do pudełka bądź kosza małe klocki. Stara się dokładnie celować i rzucać.
  16. „Przeszkody”- z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko chodzi po pokoju slalomem, omijając przeszkody, doskonali równowagę.
  17. „Do góry, na dół”- ćwiczenie mięśni brzucha. Przebieg zabawy: dziecko leży na plecach, między stopy wkłada małą piłeczkę. Unosi piłeczkę stopami do góry, przekłada za głowę, powraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
  18. "Burza na morzu". Przebieg zabawy: dziecko jest marynarzem, siada na krzesełku. Rodzic staje w środku koła i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem. Na słowa: "Spokój na morzu" – dziecko delikatnie kołysze się (na boki) na krzesełku, mówi cicho "szszyy…"; "Na lewą burtę" – dziecko pochyla się w lewą stronę; "Na prawą burtę"– pochyla się w prawą stronę; "Burza na morzu" – zamienia się miejscami (rodzic – dziecko).
  19. „Jak po sznurku”-  z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko chodzi po sznurku stawiając stopę przed stopą. Stara się przejść całą długość bez chwiania się.
  20. „Wesołe piłeczki”- z elementem rzutu i celu. Przebieg zabawy: dziecko bierze małe piłeczki bądź gniecie gazetę robiąc kulki. Wrzuca je do pudełka bądź kosza. Doskonali celność i technikę rzutu.
  21. „Przejdź pod przeszkodą”- z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko przechodzi na czworakach pod krzesłem, stołem itp. Stara się nie dotknąć przeszkody.
  22. „Nad strumieniem”- z elementem przeskoku. Przebieg zabawy: dziecko układa na podłodze kilka poduszek. Przeskakuje przez nie najpierw obunóż, następnie na prawej nodze później na lewej i tak na zmianę.
  23. "Samolot"- z elementem równowagi. Przebieg zabawy:  dziecko przy dźwiękach bębenka maszeruje po sali w różnych kierunkach. Na hasło: "Samolot" - próbuje stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladuje samolot przygotowujący się do startu. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu.
  24. "Wakacyjna gimnastyka"- bieżna z elementem naśladownictwa. Przebieg zabawy: dziecko biega w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie. Na przerwę w grze dziecko zatrzymuje się. Rodzic wykonuje określone ruchy (np. trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych – skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok). Dziecko powtarza je w takiej samej kolejności.
  25. ”Jedziemy na wakacje”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko biega przy wesołej muzyce i reaguje na hasło prowadzącego, np.: samolot, samochód, rower, hulajnoga. Dziecko wykonuje odpowiednie ruchy do podanego hasła, np.: na hasło “rower”- kładą się na plecach, nogi w górze wykonują ruch pedałowania, itp.
  26. "Szukamy muszelek"-z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko naśladując chodzenie na czworakach po wodzie dziecko szuka muszelek; co pewien czas wykonuje klęk prosty; wyciąga otwarte dłonie przed siebie oraz pokazuje uzbierane muszelki.
  27. "Fale morskie"z elementem skoku. Przebieg zabawy: dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu i w bok – naśladując przeskakiwanie fal.
  28. "Czym podróżujemy?"- ruchowo-naśladowcza". Przebieg zabawy; dziecko ruchem pokazuje pojazd, którym będzie się poruszać. "Wyruszamy z domu samochodem" – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; "zatrzymujemy się, zostawiamy samochód na parkingu". "Wsiadamy do samolotu. Samolot startuje"  ̶  dziecko kuca, "unosi się"  ̶  dziecko biegnie z rozłożonymi rękami i "ląduje"  ̶  znów kuca. "Wsiada do pociągu"  ̶  naśladuje poruszanie się kół. "Dojeżdżamy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaka"  ̶  maszeruje, naśladując rękami ruch wiosło­wania.
  29. „Rowerek”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Przebieg zabawy: dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanach, naśladuje jazdę na rowerze.
  30. „Podnieś piłkę”- z elementem skłonu i wyprostu. Przebieg zabawy: dziecko stoi prosto, nogi złączone, ręce wzdłuż tułowia, piłka leży przy stopach. Dziecko robi skłon do przodu chwyta piłkę i unosi nad głowę. Następnie wykonuje skłon i kładzie piłkę przed stopy. Ćwiczenie powtarza kilka razy.
  31. „Pomagamy sobie”. Przebieg zabawy: do zabawy dobieramy się w pary (dziecko + ktoś z rodzeństwa bądź rodzic). Jedna osoba z pary określa cel, do którego chce dotrzeć i zakłada opaskę na oczy. Druga osoba jest przewodnikiem, prowadzi osobę, która ma zasłonięte oczy – ręka na plecach oznacza poruszanie się prosto, dotknięcie prawego ramienia oznacza skręt w prawo, dotknięcie lewego ramienia oznacza skręt w lewo. Po dojściu do celu następuje zamiana ról.
  32. "Nosimy dzbany z wodą”- z elem. równowagi (pomoc: woreczki). Przebieg zabawy: rodzic i dziecko kładą woreczki na głowie i próbują chodzić  albo  biegać po pokoju tak, aby woreczek nie spadł z głowy.
  33. „Żuczki”-  z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko przemieszcza się po pokoju na czworakach, tocząc piłkę.
  34. „Ślimaki”– zabawa ruchowa z elementem pełzania. Przebieg zabawy: dziecko pełza po podłodze, na klaśnięcie rodzica zwija się w kłębek. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  35. "Czarujemy kwiaty”– ćwiczenie dłoni. Przebieg zabawy: dziecko trzyma w prawej dłoni chustkę (szyfonową, bądź kawałek bibuły czy też gazety), zwija chustkę i trzyma w zaciśniętej dłoni. Następnie powoli rozluźnia uścisk - kwiat rozwija się. Przekłada chustkę do lewej dłoni i powtarza ćwiczenie. Zabawę powtarzamy kilka razy każdą dłonią.
  36. „Kwiat rośnie”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych. dziecko siedzi w siadzie klęcznym, pochyla się, głowę i ręce kładzie na kolanach. Na klaśnięcie rodzica powoli prostuje się - najpierw klęka, podnosi powoli do góry głowę i ręce, następnie wstaje, wspina się na palce, ręce wyciąga jak najwyżej.
  37. „Klocki”- zabawa z elementem celu i rzutu. Przebieg zabawy: dziecko wrzuca do pudełka klocki. Stara się dokładnie celować .
  38. "Gra w kręgle"- z elementem rzutu i celowania. Przebieg zabawy: dziecko ustawia plastikowe kubeczki bądź butelki według instrukcji: w pierwszym rzędzie jeden kręgiel, w drugim dwa kręgle, w trzecim trzy, a w czwartym cztery - operuje liczebnikami porządkowymi określając kolejny rząd. Rzuca piłką próbując przewrócić jak najwięcej kręgli.
  39. "Kto potrafi?"- z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.
  40. "Ptaki i pisklęta"- bieżna. Przebieg zabawy: dziecko - ptak, biega w rytm uderzeń w bębenek (lub klaskanie). Podczas pauzy rodzic unosi do góry dłoń i pokazuje wybraną przez siebie liczbą palców. Dziecko liczy palce i tworzy gniazdo – z określoną liczbą piskląt - klocków. Zabawa się powtarza. Za każdym razem rodzic zmienia ilość pokazanych dziecku palców.
  41. „Pomniki”- orientacyjno-porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko porusza się w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie staje się pomnikiem. Wymyśla różne, ciekawe figury.
  42. „Przeskocz rów”- zabawa ruchowa z elementem skoku. Przebieg zabawy: dziecko przeskakuje obunóż poduszkę. Następnie próbuje przeskoczyć na jednej nodze np. prawej, potem lewej.
  43. „Ruchomy most”- z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko chodzi po wyznaczonej linii stawiając stopę przed stopą.
  44. „Spacer krętą uliczką” (pomoce: apaszka do zawiązania oczu oraz sznurek bądź włóczka). Przebieg zabawy: rodzic układa na podłodze „uliczkę” ze sznurka, następnie zawiązuje oczy dziecku oraz prowadzi je określając kierunki, np.: prosto, w lewo, w prawo. Zadaniem rodzica- przewodnika jest przeprowadzenie dziecka do końca „uliczki”.
  45. "Przenieś jajko"- z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko idzie z jajkiem (piłeczką ping-pong, papierową kulką lub ulepioną z plasteliny) na łyżce do wyznaczonego miejsca, po czym wraca. Stara się, aby jajko nie spadło z łyżki.
  46. „Od gór do morza". Przebieg zabawy: rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę. Wskazuje na mapie Polski (bądź na hasło słowne rodzica): "góry" – dziecko naśladuje wspinanie się po górach; "miasto" – dziecko spaceruje i rozgląda się; "morze" – dziecko kładzie się na dywanie i naśladuje pływanie.
  47. „Podróż pociągiem”- z elementem biegu. Przebieg zabawy: dziecko wciela się w pociąg, naśladuje jego ruch i odgłosy.
  48. "Hop – bęc"- orientacyjno-porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło rodzica: "Hop" wyskakuje w górę, a na hasło: "Bęc" – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
  49. "Ptaszek na gałęzi"- orientacyjno-porządkowa. Przebieg zabawy: ptaszek - dziecko - fruwa, biega poruszając rękami tak, jak ptaki skrzydłami. Na zawołanie rodzica: "ptaszku na gałąź!", dziecko ustawia się przy skakance (sznurku) i kuca.
  50. "Ptaki i pisklęta"- bieżna. Przebieg zabawy: dziecko - ptak, biega w rytm uderzeń w bębenek (lub klaskanie). Podczas pauzy rodzic unosi do góry dłoń i pokazuje wybraną przez siebie liczbą palców.

    Dziecko liczy palce i tworzy gniazdo – z określoną liczbą piskląt - klocków. Zabawa się powtarza. Za każdym razem rodzic zmienia ilość pokazanych dziecku palców.

  51. „Zabawy butelkami”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Przebieg zabawy: dziecko, w siadzie skrzyżnym przekłada butelkę nad głową, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie w siadzie klęcznym, odsuwa butelkę obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwa z powrotem do kolan.Dziecko ustawia butelki bądź poduszki w takiej odległości aby mogło przejść pomiędzy nimi. Przelicza ile butelek lub poduszek wykorzystało. Następnie slalomem pokonuje wyznaczoną trasę.

  52. „Zabawy butelkami”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Przebieg zabawy: dziecko, w siadzie skrzyżnym przekłada butelkę nad głową, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwa butelkę obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwa z powrotem do kolan.

  53. "Z domu do domu”- z elementami podskoku (pomoc: sznurek bądź nitka). Przebieg zabawy: dziecko stoi w kole (przygotowanym np: z nitki). Kiedy usłyszy hasło: "Z domu!" - wybiega z domku wesoło podskakując. Hasło: "Do domu! " - jest sygnałem do jak najszybszego powrotu do swojego domku...Wesołej zabawy!

  54. "Droga do stolicy" - z elementem równowagi (pomoc: szarfy w kolorze żółtym, tamburyn). Przebieg zabawy: rodzic  proponuje dziecku wspólną podróż do stolicy Polski – Warszawy. Układa z żółtych szarf wąską ścieżkę. Dziecko porusza się po całej sali w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie. Podróżują takim środkiem lokomocji, jaki zaproponuje rodzic (np. pociągiem – ustawiają się w pociąg i poruszają się w tym ustawieniu, samochodem – naśladują trzymanie w rękach kierownicy i jazdę samochodem, samolotem – prostują ręce w bok i naśladują lot samolotem). Na przerwę w grze natrafiają na przeszkodę – wąski tunel w przypadku samochodu i pociągu – lub podchodzą do lądowania, jeśli przed przerwą naśladowały lot samolotu. Ustawiają się jedno za drugim przed ułożoną z szarf ścieżką i kolejno przechodzą przez nią stopa za stopą.

  55. „Śmieci do kosza"- z elementem rzutu i celu. Przebieg zabawy: dziecko zgniata kartki starej gazety, następnie wrzuca do kosza raz lewą ręką, raz prawą wypowiadając słowa rymowanki: ”Jeden, dwa do kosza śmieci wrzucam ja".

  56. "Przeskakujemy fale"- z elementem skoku i podskoku  (pomoc: niebieskie szarfa lub sznurek, odtwarzacz CD, nagranie muzyki do marszu). Przebieg zabawy: rodzic układa z niebieskich szarf w dowolnym miejscu na podłodze dwie równoległe (mogą być faliste) linie – to morskie fale. Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki. Kiedy dojdzie do niebieskich szarf, przeskakuje je obunóż i idzie dalej. Na przerwę w muzyce zmienia kierunek marszu.

  57. Góra – dół - z elementem równowagi (pomoc: rulon z gazety). Przebieg zabawy: dziecko stoi w wyznaczonym przez Rodzica bezpiecznym miejscu. Przed siebie wyciąga ręce trzymając za końce rulon z gazety. Na hasło: Dół – dziecko wykonuje przysiad i wytrzymuje tak, aż do hasła: Góra, kiedy wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

  58. Spacer krętą uliczką(pomoc: apaszka do zawiązania oczu oraz sznurek). Przebieg zabawy: rodzic układa na podłodze „uliczkę” ze sznurka, następnie zawiązuje oczy dziecku oraz prowadzi je określając kierunki, np.: prosto, w lewo, w prawo. Zadaniem Rodzica- przewodnika jest przeprowadzenie dziecka do końca „uliczki”.

  59. „Orły”- orientacyjno-porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko biega przy muzyce naśladując lot orła. Na hasło: „orzeł ląduje” i zatrzymanie muzyki - dziecko kuca na podłodze i opuszcza ręce.

  60. "Kwiatek rośnie"- kształtująca postawę ciała. Przebieg zabawy: dziecko w siadzie skrzyżnym. Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze. Na hasło rodzica: "kwiatek rośnie", dziecko powoli prostuje tułów. Na hasło: "kwiatek wyciągasię do słońca" – wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: "kwiatek więdnie", dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.

  61. "Skok, obrót i skok" (pomoc:rolka po papierze toaletowym). Przebieg zabawy: dziecko stoi, stopy ma złączone, rolka po papierze toaletowym leży poziomo przed dzieckiem. Wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę w przód. Przed każdym skokiem odwraca się ustawiając się przodem do przyboru. Utrudnienie: dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę, w przód i w tył.

  62. „Szanuj zieleń”- z elementem równowagi (pomoc: 2 paski). Przebieg zabawy: rodzic układa w pokoju dwa paski (trawniki), pozostawiając między nimi wąską dróżkę. Dziecko przechodzi wąską dróżką, stopa za stopą uważając, aby nie nadepnąć na trawnik. Rodzic zwraca uwagę, aby pięta stopy wyprzedzającej dotykała palców stopy wyprzedzanej.

  63. ,,Rzut do kosza” (pomoc: kulka z poprzedniej zabawy i ,,kosz'' np.miska, karton). Przebieg zabawy: dziecko próbuje trafić kulką papierową do kosza. Można zwiększać odległość, liczyć punkty, urządzić zawody.

  64. "Dziecko w lesie"- orientacyjno-porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko spaceruje po lesie (po pokoju), na sygnał rodzica wykonuje przysiad.

  65. "Rzucamy szyszkami"- ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Przebieg zabawy: dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym zamachem jak najdalej. 

  66. "Przedzieramy się przez leśne zarośla"- z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostuje się i maszeruje do przodu. 

  67. "Toczymy zwalony pień"- rozwijanie wyczucie ciała i przestrzeni. Przebieg zabawy: dziecko razem z rodzicem. Dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa - leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról. 

  68. "Piłujemy drzewo"- ćwiczenie ramion i tułowia. Przebieg zabawy: dziecko stoi razem z rodzicem twarzą do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia - naśladują piłowanie drzewa. 

  69. "Wracamy z lasu"- ćwiczenie uspokajające. Przebieg zabawy: dziecko maszeruje za rodzicem po pokoju w różnych kierunkach. Potem rodzic zamienia się z dzieckiem. 

  70. "Omiń ślimaka". Przebieg zabawy: dziecko maszeruje w miarę możliwości (może być marsz w miejscu). Na sygnał (klaśnięcie) wykonuje przeskok obunóż w przód.

  71. " Cebulki". Przebieg zabawy: rodzic klaszcze w różnym tempie (lub uderza w tamburyno, bębenek). Dziecko porusza się zgodnie z rytmem: biega, podskakuje, maszeruje. Na pauzę w klaskaniu kuca i rysuje palcem wskazującym na dywanie małe kółka i duże kółka – cebulki. Rodzic powtarza zabawę kilka razy. Dziecko za każdym razem rysuje cebulki innym palcem, np.: kciukiem, palcem serdecznym.

  72. "Z kwiatka na kwiatek"- z elementem równowagi (pomoc: kolorowe krążki  wycięte z papieru). Przebieg zabawy: rodzic rozkłada na podłodze  w niewielkiej odległości od siebie, kolorowe krążki. To kwiaty. Dziecko to motyl. Przefruwa z kwiatka na kwiatek – przechodząc z krążka na krążek.

  73. "Wiosenny spacer"- z elementem czworakowania. Przebieg zabawy: dziecko jest  wiewiórką. Chodzi po pokoju na czworakach, w różnych kierunkach, w poszukiwaniu wiosny. Kiedy rodzic podniesie ręce do góry – drzewo kwitnie. Wiewiórka podchodzi do rodzica (drzewa). Kiedy rodzic opuści ręce, wiewiórka spaceruje dalej.

  74. "Uwaga, jajko! - z elementem czworakowania (pomoc: sznurek lub wełna, cztery piłeczki). Przebieg zabawy: rodzic z pomocą dziecka układa ze sznurka na podłodze koła. W środku każdego z nich umieszcza piłkę – jajko. Dziecko jest kotem. Porusza się ostrożnie na czworakach po podłodze, uważając, aby żadne jajko nie zbiło się, czyli nie zmieniło swojej pozycji. Jeśli tak się stanie, rodzic odkłada jajko (piłkę) na bok. Po zakończonej zabawie wspólnie z dzieckiem liczy, ile jajek zostało rozbitych. 

  75. "Kurczęta"- z elementem skoku i podskoku. Przebieg zabawy: dziecko to kurczątko. Skacze po pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: "pi, pi, pi". Na hasło rodzica: "Lls się skrada", kurczątko jak najszybciej staje się pod ścianą. Na kolejne hasło: "lis wrócił do lasu", kurczątko kontynuuje skakanie.

  76. "Mój domek"- bieżna (pomoc: plastikowa miseczka i drewniana łyżka, szaliki). Przebieg zabawy: dziecko otrzymuje od rodzica  szaliki. Rozkłada szaliki (w kształcie koła) w wybranym przez siebie miejscu na podłodze. Zapamiętuje kolory i położenie  szarf (domków). Dziecko spaceruje, biega pomiędzy szalikami w rytmie wygrywanym przez rodzica na misce. Podczas przerwy w grze wraca do swoich domków i siada w środku szalików- domków. Następnie następuje zamiana ról. Dziecko wygrywa rytm, a rodzic maszeruje, biega wokół szalików.

  77. "Samochody– do garaży" (pomoc: chusteczka jako chorągiewka, krążek dla  dziecka). Przebieg zabawy: dzieci wybierają miejsce na swój garaż. Następnie otrzymują od rodzica po jednym plastikowym talerzyku. Na znak – podniesioną chorągiewkę – dzieci biegają swobodnie po sali, naśladują kręcenie kierownicą i wydają odgłosy pracującego silnika, np."brym, brym". Na znak – opuszczenie chorągiewki – wracają do swojego garażu.

  78. „Słoneczko i deszczyk”- orientacyjno - porządkowa. Przebieg zabawy: na hasło rodzica: „słoneczko”, dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu. Hasło: "deszczyk", jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w podłogę i rytmicznego powtarzania słów: "kap, kap, kap".
  79. "Wysoko – nisko" - ćwiczenia dużych grup mięśniowych (pomoc: piłeczka dla dziecka). Przebieg zabawy: dziecko stoi. Na hasło rodzica: „Wysoko” – dziecko staje na palcach, wyciąga ku górze ręce z piłeczką. Na hasło: „Nisko” – wykonuje przysiad podparty, stukając piłeczką w podłogę.
  80. „Toczymy piłeczkę”- ćwiczenia tułowia (pomoc: piłeczka dla dziecka). Przebieg zabawy: dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczkę. Na sygnał rodzica (klaśnięcie w dłonie) zmienia kierunek toczenia piłeczki.
  81. „W górę i w dół”- ćwiczenie mięśni brzucha (woreczek foliowy dla dziecka). Przebieg zabawy: dziecko w leżeniu tyłem (na plecach), woreczek ma włożony między stopy. Unosi go stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
  82. „Chodzimy między kałużami”- z elementem równowagi (kartki papieru A4, gazety). Przebieg zabawy: rodzic bądź dziecko rozkłada na dywanie kartki papieru/gazety – kałuże. Dziecko maszeruje na palcach między kałużami, z wysokim unoszeniem kolan.
  83. „Słonko wschodzi i zachodzi”- kształtująca postawę ciała. Przebieg zabawy: dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciąga ręce w górę i obraca się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wraca do przysiadu i kuli się – słonko zaszło.
  84. „Bociany na łące”- z elementem równowagi. Przebieg zabawy: dziecko jest bocianem Chodzi po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie porusza nimi jak dziobem i powtarza: "Kle, kle, kle, żabki mi się chce".
  85. „Głodne żabki”- zabawa skoczna. Przebieg zabawy: dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc. Na hasło rodzica: „Mucha”, wyskakuje w górę, aby złapać jedzenie, następnie skacze dalej.
  86. „Wiosenne kwiaty”- z elementem wyprostnym. Przebieg zabawy: dziecko jest kwiatem. Przykuca; budzi je wiosenne słońce – spokojna muzyka bądź nucenie rodzica. Powoli wstaje, prostuje łodyżki, liście, wyciąga główkę kwiatową w kierunku słońca. Brak melodii jest sygnałem do powolnego przyjęcia przez dziecko pozycji wyjściowej.
  87. "Zrób to co ja"- zabawa wieloznaczna. Przebieg zabawy: rodzic bez uprzedniego demonstrowania wykonuje  różne postawy - ćwiczenia, np. przysiad, pajacyk, klaskanie, stanie raz na jednej raz na drugiej nodze, poskoki obunóż, przysiad podparty itp. Dziecko szybko reaguje i naśladuje kolejne ruchy rodzica.
  88. "Celuj do butelek"- z elementem rzutu i celowania (pomoc: 5 plastikowych butelek, piłeczka). Przebieg zabawy: rodzic ustawia 5 plastikowych butelek tak, aby na pierwszej linii stały 2 butelki, a na drugiej linii – 3 butelki. Dziecko kolejno rzuca piłeczką tak, aby przewrócić jak najwięcej butelek. Po każdym rzucie liczy, ile butelek udało się mu przewrócić.
  89. „Ścieżka na podwórku”- orientacyjno - porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko biega bądź maszeruje po pokoju, na jedno klaśnięcie rodzica zatrzymuje się i wykonuje powolne krążenia głową, najpierw w  jedną stronę potem w drugą stronę. Ponownie biega bądź maszeruje na dwa klaśnięcia rodzica, przechodzi do przysiadu a następnie zwija się w kłębek. Ponownie biega bądź maszeruje na trzy klaśnięcia rodzica w podskokach obraca się wokół siebie.
  90. "Słońce świeci - pada deszcz - wieje wiatr"- orientacyjno - porządkowa. Przebieg zabawy: dziecko podskakuje obunóż w miejscu na słowa rodzica Słońce świeci dziecko unosi ręce w górę, porusza  paluszkami, obraca się dookoła siebie; na słowa "pada deszcz" dziecko podnosi ręce nad głowę, następnie powoli opuszcza z jednoczesnym poruszaniem paluszkami; na słowa "wieje wiatr" dziecko uniesionymi w górze rękami wymachuje na boki.
  91. „Marcowy deszczyk”- zabawa ruchowo-taneczna. Przebieg zabawy: dziecko biega między krzesełkami. Na przerwę w muzyce szybko zatrzymuje się i wykonuje przysiad.
  92. „Przesyłka”- zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania. Przebieg zabawy: dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Rzucają do siebie piłkę i ją łapią. Starają się aby piłka nie upadła na podłogę
  93. "Przeprawa - z elementem równowagi (pomoc: długi szalik). Przebieg zabawy: rodzic rozkłada na podłodze szalik - strumyk (rzeczka). Dziecko przeskakuje przez strumyk - szalik, raz z jednej, raz z drugiej strony.