O przedszkolu
Trochę historii …
Placówka nasza istnieje już od 1971 roku. Powstało wówczas Przedszkole Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego „Wola”. Placówka liczyła cztery oddziały dla 120 dzieci. W 1989 roku uruchomiono działalność drugiej części przedszkola. Od tego czasu było to już przedszkole ośmiooddziałowe dla 240 dzieci. Rok 1993 to rok kolejnych zmian. 1 września utworzono bowiem miejską jednostkę organizacyjną pod nazwą Publiczne Przedszkole Nr 10, która w roku 2000 stała się jednostką budżetową. Od 1 maja 2008 roku nasza placówka zmieniła nazwę na: Publiczne Przedszkole nr 10 "Pod Słoneczkiem" w Zduńskiej Woli.
Obecnie
Obecnie przedszkole dysponuje 8 salami zajęć oraz dwoma salami do zabaw muzyczno- ruchowych, w których funkcjonuje 8 grup dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
Kolorowe sale zajęć wyposażone w nowoczesne meble, kąciki zainteresowań, zabawki, sprzęt nagłaśniający, instrumenty muzyczne, tablice multimedialne, różnorodne pomoce dydaktyczne. Sale gimnastyczne są bardzo dobrze wyposażone w sprzęt do różnego rodzaju ćwiczeń ruchowych, rytmicznych i korygowania wad postawy. Dumą placówki są dwie bogate garderoby dziecięce, w których znajdują się kostiumy i rekwizyty do układów rytmiczno - tanecznych, ruchowych oraz spektakli teatralnych.
Dzieci z naszego przedszkola uczestniczą w różnych zajęciach rozwijających zdolności twórcze i artystyczne, które są aranżowane przez nauczycielki. Przedszkole zapoznaje także wychowanków z kulturą innych czasów i regionów. w tym celu współpracuje z różnymi instytucjami np.: domami kultury, Muzeum Historii Miasta, ZHP. Przedszkolaki bardzo często uczestniczą w życiu kulturalnym regionu pokazując swój dorobek artystyczny na scenach miasta, powiatu i województwa, a tym samym kreują pozytywny wizerunek przedszkola.
Warto pamiętać, że przedszkole stwarza możliwości do współpracy nie tylko z rodziną, ale również z instytucjami lokalnymi: domami kultury, muzeum, zakładami pracy, mediami - radio, TV i prasą.
Cała zbiorowość przedszkolna swoją aktywną postawą pomaga zaistnieć najpierw dziecku w grupie rówieśniczej, a następnie placówce w środowisku lokalnym. Ma to istotne następstwa zarówno w dalszym życiu dziecka, jak i funkcjonowaniu przedszkola.
W przedszkolu pielęgnowane są wieloletnie tradycje, do których należą: festyny rodzinne, Festiwal Piosenki Dziecięcej ”Przedszkolna Nutka”, uroczystości przedszkolne związane ze Świętami Bożego Narodzenia, Świętem Babci i Dziadka, Dniem Dziecka, Dniem Przedszkolaka, Dniem Przedszkola, organizacja „dni kolorowych” oraz dni z kalendarza świąt nietypowych choćby: Dzień Misia, Dzień Drzewa, Dzień Zdrowia, Dzień Jabłka, Dzień Sportu i wiele innych.
Naszym atutem jest ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczny i atrakcyjny sprzęt sportowo - rekreacyjny będący odpowiednim miejscem do aktywności ruchowej oraz organizowania imprez plenerowych. W ogrodzie tym utworzony został punkt dydaktyczny służący poszerzeniu działań przyrodniczych, które prowadzone są przez przedszkole w oparciu o wcześniejsze nasadzenia i instalacje w innej części ogrodu. W punkcie dydaktycznym powstały stanowiska badawcze, w których prowadzone są zajęcia dydaktyczne oraz zabawy na podstawie programu pod nazwą „Słoneczna Akademia".
Ponadto przedszkole posiada Salę Doświadczania Świata, czyli specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Zajęcia odbywają się tutaj w bezpiecznym i komfortowym otoczeniu, gdzie za pośrednictwem efektów świetlnych oraz łagodnych wibracji pobudzane są podstawowe zmysły dziecka. Pobyt w sali wzbogaca dotychczasowe doświadczenia przez dostarczanie dzieciom różnego rodzaju bodźców, które są przez nich poznawane, badane i kontrolowane za pomocą wszystkich zmysłów. W przyjemnej atmosferze pełnej akceptacji i relaksu dzieci same wybierają bodźce, których w danej chwili potrzebują. Sygnały odbierane są przez zmysły, a następnie dostarczane do układu nerwowego, co wpływa na poprawę stanu.
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna
Nasze przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach której podejmowane są działania przez nauczycieli oraz specjalistów na terenie przedszkola w celu zapewnienia dziecku optymalnych warunków do rozwijania jego umiejętności. Aby pomoc była właściwie skierowana - nauczyciele systematycznie prowadzą obserwacje pedagogiczne, na podstawie których określają oni zakres pomocy potrzebnej danemu dziecku. Logopeda przeprowadza natomiast przesiewowe badania mowy i kwalifikuje dzieci wymagające wsparcia w zakresie rozwoju mowy.
Dzieci, które wykazują pewne trudności w opanowywaniu podstawowych umiejętności zostają objęte oddziaływaniami dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb oraz możliwości.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest bezpłatna i dobrowolna.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być również udzielana rodzicom oraz nauczycielom.
Pomoc dla rodziców może odbywać się w postaci: nauczyciel - rodzic, dyrektor – rodzic, logopeda/pedagog specjalny – rodzic i polega ona na:
- wspieraniu rodziców w ich codziennych działaniach opiekuńczo - wychowawczych;
- przekazywaniu informacji o przebiegu rozwoju dziecka i wspomaganie rodziców w przezwyciężaniu ewentualnych trudności w tym zakresie (rozmowy z nauczycielami, konsultacje logopedyczne);
- w razie potrzeby kierowaniu rodziców do innych instytucji wspierających rodzinę.
Pomoc dla nauczycieli może odbywać się w postaci: nauczyciel - nauczyciel, nauczyciel - dyrektor, nauczyciel – logopeda/pedagog specjalny i polega ona na:
- wzajemnym wspieraniu się nauczycieli w skutecznym pełnieniu czynności wychowawczo - edukacyjnych;
- ciągłym podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w celu doskonalenia oddziaływań prowadzonych z dziećmi.
DROGI RODZICU!!!!
Co powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka?
- nieumiejętność wchodzenia w role społeczne podczas zabawy, nie rozumie, dlaczego inne dzieci „udają” np. panią nauczycielkę, mamę czy tatę,
- bez wyraźnego powodu agresywne zachowanie w stosunku do innych dzieci czy osób dorosłych, np. bije czy kopie rówieśników, używa brzydkich wyrazów, choć wie, że nie należy tego robić,
- duża nieśmiałość w kontaktach z otoczeniem,
- nagłe objawy stresu i nerwicy,
- trudności w skupieniu uwagi i zaburzenia zachowania,
- brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami,
- preferowanie kontaktów z osobami dorosłymi,
- pojawienie się specyficznych ruchów ciała, np. machanie rączkami, kołysanie/kiwanie się, kręcenie się/chodzenie w kółko,
- nieprawidłowe formy nawiązywani kontaktu z rówieśnikami (np. poprzez przeszkadzanie w zabawie),
- przedmiotowe traktowanie innych dzieci podczas zabawy (kolega nie jest podmiotem zabawy tylko „narzędziem”, które jest potrzebne do zabawy),
- wszelkie sygnały świadczące o braku lub niedostatku empatii oraz problemach z odczytywaniem sygnałów społecznych,
- brak wzajemności w relacjach społecznych,
- sztywne zafascynowaniem: wybranymi osobami, bohaterami bajek, zwierzętami, kolekcjami przedmiotów,
- duży zasób słów przy niewspółmiernym rozumieniu ich znaczenia,
- nadmierne przywiązanie do rutyn,
- specyficzne/wąskie uzdolnienia i zainteresowania np. budowa maszyn i urządzeń, analiza rozkładów jazdy, zagadki matematyczne, wyniki rozgrywek sportowych.
- brak reakcji na mowę, ignorowanie jej,
- mowa uboga, częste posługiwanie się gestami zamiast słowami,
- mowa skąpa, niegramatyczna, uzupełniana gestem, ubogie słownictwo, zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo.