zabawy muzyczne i taneczne
Taniec to nie tylko wspaniała zabawa, wpływa także pozytywnie na kondycję psychofizyczną dzieci, rozwija ich osobowość oraz postawy wychowawcze. Taniec i towarzysząca mu muzyka podnosi ilość „endorfin” czyli „związków przyjemności” we krwi, co zwiększa naturalną radość i stwarza nastrój zadowolenia. Dzieci uczą się współdziałać z rówieśnikami i wyrażać własne potrzeby. Odnajdują swoje miejsce w grupie. Taniec kształtuje w dzieciach ich pozytywne cechy charakteru. Dzieci uczą się cierpliwości, systematyczności oraz samodyscypliny. Nauka kroków, układów tanecznych rozwija również pamięć dzieci (głównie pamięć ruchową), uczy myślenia, spostrzegawczości. Wpływa pozytywnie na koncentrację, orientację, koordynację wzrokowo – ruchową oraz refleks. Podczas tańca wszechstronnie rozwijana jest sprawność ruchowa. Dzieci uczą się świadomego panowania nad własnym ciałem, kształtują precyzję oraz koordynację ruchową. Taniec nadaje ciału lekkości, sprężystości, gibkości, płynności oraz skoczności.
- „Murzynek malutki”- pląs.
Murzynek malutki oczka ma błyszczące (pokazujemy na oczka)
Kręcą mu się loczki, (pokazujemy na włoski zakręcając je)
do góry sterczące. (postawiamy je)
Buzia cała czarna jak ta czekolada (pokazujemy buzie)
Murzynek malutki po murzyńsku gada.
Filifili fa, filifili fa
Filifili fa, filifili fa
Choć do mnie Murzynku, daj mi rączki swe
Zrobimy kółeczko, zabawimy się. (robimy kółeczko) - Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego "Cztery pory roku - Wiosna” (pomoce: zielony kawałek materiału, kolorowy papier, nożyczki).
Dziecko wycina różne kwiaty z kolorowego papieru i układa je na dużym zielonym kawałku materiału. Podczas zabawy wchodzi w rolę wiosennego wiatru, który pojawił się nad majową łąką. Dziecko chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustruje muzykę następującym ruchem: fragment wykonany głośno: dziecko porusza materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały wysoko; fragment wykonany cicho: dziecko delikatnie porusza materiałem, w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały niezbyt wysoko. - "Jesteśmy Polakami!" - zabawa rytmiczna.
Prezentujemy dziecku prosty rytm wraz ze słowami: Jesteśmy Polakami! Dziecko przedstawia go w podany sposób: wyklaskuje, wytupuje raz jedną nogą, raz drugą nogą, naprzemiennie, uderza dłońmi o podłogę, uderza dłońmi o kolana itp. Może również podawać własny sposób rytmizowania tego tekstu. - "Zabawa na powitanie" - zabawa rytmiczna.
Rodzic siedzi na przeciwko dziecka i wita się z nim, wypowiadając słowa powitania sylabami i jednocześnie wykonując określone ruchy: "Dzień" – klaszcze nad głową, "do" – uderza rękami o uda, "bry" – klaszcze w dłonie przed sobą, - „Butelkowe rytmy” – zabawa rytmiczna.
Osoba prowadząca na swoich butelkach wystukuje rytmy np.: trzy uderzenia o podłogę, dwa uderzenia butelka o butelkę, jedno uderzenie w podłogę i jedno butelka o butelkę itp. Dziecko je powtarza. Następnie zachęcamy je, aby samodzielnie wymyśliło kolejny rytm, który za nim powtarzamy. - "Jakie odgłosy wydaje deszcz?" - zabawa ruchowo - rytmiczna.
Dziecko wspólnie z rodzicem wypowiada rymowankę Iwony Fabiszewskiej:"Plim, plim, plam" - uderza palcami o podłogę,
"lecą krople z nieba" - opuszcza powoli ręce, poruszając jednocześnie palcami,
"Plim, plim, plum" - uderza palcami o podłogę,
"więcej ich nie trzeba" - uderza dłońmi o kolana,
"Plim, plim, plam" - uderza palcami o podłogę,
"na słońce czekam" - klaszcze w dłonie,
"Plim, plim, plum" - uderza palcami o podłogę,
"dość już deszczu mam" - układa dłonie na kolanach.