KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

zabawy badawcze

Zabawy badawcze to te, dzięki którym dziecko zapoznaje się konkretnie z materiałem i jego realnymi właściwościami. Wpływają one na aktywność poznawczą dzieci, pobudzają je do prowadzenia samodzielnych obserwacji, do zdobywania indywidualnych doświadczeń poznawczych. Dziecko ma możliwość poszukiwania i odkrywania wiedzy, co prowadzi do kształtowania umiejętności poznawania świata i siebie.

Zabawa badawcza - "Dlaczego czereśnie pękają?" – Rodzic z dzieckiem wykonują eksperyment.

(pomoce: czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą)

film edukacyjny wyjaśniający dlaczego czereśnie pękająhttps://www.youtube.com/watch?v=Y3T9rLsJUZ4

Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt. Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija. Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

„Za co lubimy lato”

Dziecko określa po czym poznajemy, że nadeszło lato, co dzieje się latem w przyrodzie. Wymienia za co lubi lato. Następnie wykonuje doświadczenia
* Do miski wlewamy wodę, dziecko na powierzchnię dmucha przez słomkę, obserwuje co się dzieje, słucha odgłosów wody.
* Delikatnie uderza rękami o powierzchnię wody, obserwuje, słucha odgłosów.
* Do miski z wodą wkłada kolejno: kawałek papieru, sznurka, patyczek po lodach, monetę, sprawdza co tonie a co pływa.
* W miarę możliwości na tacę wysypujemy trochę piasku, dziecko zanurza w nim dłonie, określa swoje odczucia.

Oglądanie i porównywanie ziaren piasku.

(plastikowe tacki, piasek (przynajmniej dwa rodzaje piasku różniące się np. kolorem lub wielkością ziaren), lupy, szkła powiększające)

Rodzic wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren). Dziecko ogląda ziarnka piasku przez szkła powiększające lub lupy, dotyka. Stara się określić, jaki jest piasek. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo (np. niedotykanie oczu zapiaszczonymi rękami, nierzucanie w siebie piaskiem, niejedzenie piasku).

"Co pływa, co tonie?"

(pomoc: dla dziecka plastikowe tacki, plastikowe pojemniki na wodę i np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian, piórko, liść, gąbka, makaron, po dwie łódki z papieru wykonane techniką origami)

Rodzic zaprasza dziecko na dalszą część zajęcia do ogrodu,na balkon. Ustawia na trawniku pojemniki wypełnione wodą, a obok każdego pojemnika układa na tackach różne przedmioty.

Dziecko otrzymuje dwie łódki z papieru wykonane np. techniką origami. Dziecko staje dookoła wskazanego przez rodzica pojemnika. Wykonuje następujące doświadczenia:

– sprawdza, czy jego łódki pływają – umieszcza je na wodzie, obserwuje, swobodnie wypowiada się na temat sposobu poruszania się łódek,

– dmucha na łódki umieszczone na wodzie.

Obserwuje, jak łódki poruszają się pod wpływem strumienia powietrza (dmucha raz mocno, raz lekko),

– obciąża łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Obserwuje, która łódka udźwignęła większy ciężar. Swobodnie wypowiada się na temat wykonywanego doświadczenia.

Rodzic zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkłada łódki na bok,

– sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie umieszcza na powierzchni wody,

– kładzie na wodzie kartki z zeszytu. Układa na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar,

– sprawdza, które z ułożonych na tackach przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie,

– układa na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają.

Zastanawia się, dlaczego tak się dzieje. Rodzic wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów.

Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.

Zabawy badawcze z wodą i piaskiem. (pomoc: miska z wodą, papierowa łódeczka, słomka do napojów, tacka z piaskiem)

Dziecko puszcza papierową łódeczkę w misce z wodą i dmucha na nią, lekko uderza dłonią o powierzchnię wody, dmucha w wodę przez słomki,

Na tacce z piaskiem rysuje palcem różnego rodzaju kreski i fale, stawia kropki, porusza tacką, wyrównując powierzchnię piasku, rysuje ponownie.

„Co jest cięższe"
Dziecko bierze do rąk najpierw pluszową zabawkę, próbuje ocenić jej wagę stosując określenia  - lekka, ciężka, lżejsza, cięższa , następnie bierze gumową zabawkę, opakowanie masła, mąkę, chleb itp . Sprawdza swoje oceny ważąc produkty - waga kuchenna, (a gdy nie ma w domu robimy dziecku wagę - patyk, sznurek oraz dwie foliowe torebki : na końcach patyka wiążemy torebki do których dziecko będzie wkładało rzeczy do ważenia, na środku patyka wiążemy sznurek za który trzymamy podczas badań dziecka)

"Mieszanie kolorów"

 (pomoc: pędzel, plastikowy talerz, sześć wacików kosmetycznych; trzy miseczki z wodą zabarwioną na kolor np.: czerwony, żółty, niebieski; trzy słomki, talerzyk plastikowy na sól i mleko, sól, mleko, płyn do mycia naczyń, kilka patyczków kosmetycznych)

Rodzic przygotowuje trzy miseczki z wodą zabarwioną na kolor np.: czerwony, żółty, niebieski. Przed  dzieckiem ustawia duży plastikowy talerz. Układa na nim sześć wacików kosmetycznych. Dziecko zanurza pędzel w wybranej miseczce z wodą i nanosi ją na wacik. Obserwuje, jak łączą się kolory. Nazywa barwy, jakie powstają po zmieszaniu kolorów podstawowych. 

Rodzic przygotowuje plastikowe talerze, do których wsypuje sól oraz miseczki z kolorową wodą z poprzedniego ćwiczenia. Dziecko za pomocą słomki umieszcza na podkładzie z soli kolorowe krople. Obserwuje efekty.