Utworzenie punktu dydaktycznego - "Słoneczna Akademia"
Publiczne Przedszkole Nr 10 „Pod Słoneczkiem" w Zduńskiej Woli 31.08.2020 r. zakończyło realizację Zadania pn.
„Utworzenie punktu dydaktycznego pn. "Słoneczna Akademia" przy Publicznym Przedszkolu Nr 10 "Pod Słoneczkiem w Zduńskiej Woli"
w ramach Konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn.„Nasze Ekologiczne Pracownie" udzielone z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi - dotacja na dofinansowanie zadania:
Całkowity koszt zdania wynosi - 54 420 zł
W tym koszty własne - 5 450 zł
Dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi - 48 970 zł
Opis zakresu projektu
Utworzony punkt dydaktyczny służy poszerzeniu działań przyrodniczych, które prowadzone są przez przedszkole w oparciu o wcześniejsze nasadzenia i instalacje w innej części ogrodu. W ramach projektu powstały stanowiska badawcze, w których prowadzone będą zajęcia dydaktyczne i zabawy na podstawie programu pod nazwą „Słoneczna Akademia". Działania oparte będą o przyrodę nieożywioną i ożywioną. Informacje naturalnie będą się przenikać dlatego też w dziale przyrody nieożywionej znajdą się elementy przyrody ożywionej i odwrotnie.
I dział przyrody nieożywionej- w jego skład wchodzą instalacje pobudzające zmysły: dotyku, wzroku i słuchu:
- „Rumowisko skalne", gdzie zgromadzone zostały kruszywa występujące na terenie Polski. Dzieci w oparciu o zgromadzony materiał będą obserwowały, porównywały barwę, ciężar i wielkość. Rumowisko skalne wzbogacone zostało o rośliny, które lubią skalne podłoże.
- „Poletko doświadczalne" to stanowisko geologiczne usytuowane w centralnej części punktu dydaktycznego- wysypane piaskiem (kolejne kruszywo) z wmontowanymi instalacjami dydaktycznymi do działań praktycznych i porównawczych (waga z poziomicą, sita o różnej grubości oczek, lejek). To tu „Mali geolodzy" przy użyciu wody i dostępnych elementów skalnych będą odkrywać różnice lub podobieństwa w strukturze i wadze kruszywa
- „Ścieżka sensoryczna" usytuowana została wzdłuż zachodniej granicy działki i zawiera różne naturalne wypełnienia: drobny i gruby żwir (kolejne kruszywa), gruba kora, szyszki sosnowe i świerkowe, mech. Urozmaiceniem ścieżki są wystające pnie drzew kontrastujące swoją wielkością i kształtem z wypełnieniem. Ścieżka będzie wykorzystana do zajęć poznawczych, zabaw ruchowych, rozwoju zmysłu dotyku i równowagi.
- „Zabawa w telefon czyli powietrze a dźwięk" to instalacja dydaktyczna złożona z dwóch tub dźwiękowych umożliwiających komunikację. Przy użyciu tego urządzenia dzieci poznają właściwości powietrza i przenoszenia dźwięku.
- „Stacja meteorologiczna" to mały domek z wmontowanymi urządzeniami do pomiaru elementów pogody. To tu dzieci systematycznie przez cały rok będą obserwowały zmiany pogody. Zamontowana obok tablica dydaktyczna służy zapisywaniu obserwacji pogodowych.
II dział przyrody ożywionej - nasadzenia pobudzające zmysły: wzroku, węchu i smaku:
- „Życie na skale" to skalny ogródek na „rumowisku skalnym", w którym posadzono wiele roślin. Wszystkie te rośliny opisane zostały na tabliczce informacyjnej i opatrzone zdjęciem. W ogródku skalnym będą prowadzone zadania związane z pielęgnacją i przesadzaniem roślin - tworzenia nowych kompozycji. W oparciu o materiał roślinny dzieci tworzyć będą zielniki.
- „Kolorowa ściana" to stanowisko usytuowane zostało za ścieżką sensoryczną przy murze sąsiadującego budynku. Wbudowano 3 pergole, po których wiją się rośliny: maliny i jeżyny oraz różnokolorowe kwitnące pnącza: powojniki i wiciokrzew. Na tym stanowisku dzieci obserwować będą odmienność i różnorodność roślin pnących. Będą miały możliwość posadzenia własnego pnącza - fasoli tyczkowej oraz pachnącego groszku.
- „Smaki z naszego sadu" w przedszkolnym sadzie posadzono:
porzeczki czerwone, czarne i białe oraz jabłonkę i gruszę. W pobliżu zainstalowane zostały ławeczki , na których dzieci odpoczną w cieniu drzew i posmakują zebrany owoc. Tu zamontowana została lupa ogrodowa, która wykorzystana będzie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych oraz tablica dydaktyczna- panel edukacyjny do zapisywania spostrzeżeń. - „Barwny parawan" to nasadzenia złożone z różnokolorowych krzewów i kwiatów wieloletnich ukazujących różnorodność barw i zapachów. Dzieci obserwować będą rośliny zmieniające się w poszczególnych porach roku. To tu podglądać będą życie owadów. Kwiaty posłużą do wykonania kompozycji, bukietów do dekoracji i na upominki dla najbliższych. Rośliny z tego miejsca punktu dydaktycznego wykorzystane zostaną również do wykonania zielnika.